Te allen tijde…


Ik zal de HEERE te allen tijde loven, Zijn lof zal voortdurend in mijn mond zijn. Mijn ziel zal zich beroemen in de HEERE; de zachtmoedigen zullen het horen en verblijd zijn. — Psalmen 34:2-3

http://dawo.nl/?p=5306

Lezen: Psalm 34

Misschien ken je het verhaal nog? Dat David, op de vlucht voor Saul bij de Koning van Gat komt en herkent wordt als degene die al vele (tienduizenden) Filistijnen ter dood heeft gebracht. Dan doet hij zich voor als een waanzinnige, wie het kwijl uit de mond loopt. Je vindt het in 1 Sam. 21-10-15.

Vanuit Psalm 56 leren we dat hij daarin op God vertrouwde, hier zien we dat het geholpen heeft. Daarom zegt hij ook dat hij de HERE, JHWH te allen tijde zal prijzen. Te allen tijde, dat zegt nogal iets, dat is niet alleen als het goed gaat en we makkelijk ‘prijs de Heer’ zeggen, maar dus ook in tijden dat het minder, of zelfs slecht gaat. Juist dan is het zo belangrijk om de HERE te prijzen. Ik weet nog goed dat er, de dag na mijn ontslag, een praise avond was in onze gemeente. We besloten om daar heen te gaan. Ik heb Hem nog nooit zo hard geprezen! En wat gaf het een opluchting. Je bent namelijk niet meer gefocust op je probleem, maar op Hem. En dat verandert situaties. In de twee jaar dat ik zonder werk was, heb ik geen moment gewanhoopt, ondanks de vele afwijzingen op sollicitaties, want ik wist dat de Heer voor ons zorgde. Ook voor ons gold vers 11: Jonge leeuwen lijden armoede en honger, maar wie de HEERE zoeken, hebben geen gebrek aan enig goed.

In die tijd hebben we velen tot Jezus mogen lijden, het werk op Curacao kunnen opzetten, de Vakantie bijbelschool kunnen doen, etc. Maar het begon met het prijzen van de Heer.

We moeten ons nooit door de omstandigheden laten leiden, maar altijd door de HERE en door Zijn Geest. Maar besef wel, wat je zegt als je deze Psalm zingt. Het is ook een verplichting en je kunt er op getest worden. Te allen tijde is nu eenmaal te allen tijde, dus in voor en tegenspoed. Dat kunnen en hoeven we niet alleen, daar geeft God ons de hulp van zijn Geest voor.

Wanneer we dat doen en Zijn lof voortdurend in onze mond is, is er ook geen reden en geen tijd meer om te klagen, want we zijn de Heer aan het loven 🙂 Zo zie je dat de Nederlandse klaag-geest op de vlucht zal gaan als we Hem loven en prijzen. En wij nederlanders kunnen er wat van. Ik schreef dat ooit in een liedje: Dan is het weer te warm, dan weer te koud, nooit is er ooit eens iets goed. Dan is het weer te flauw, dan weer te zout, ’t maakt toch iet uit wat je doet. Maar bekijk het toch eens positief, en ziet het er heel anders uit

Hem prijzen sluit de deur voor gezeur en het laat ook nog eens een getuigenis achter. Beter kun je de dag niet beginnen!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s