Gezegend


Gezegend zij de God en Vader van onze Heere Jezus Christus, Die ons gezegend heeft met alle geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus, omdat Hij ons vóór de grondlegging van de wereld in Hem uitverkoren heeft, opdat wij heilig en smetteloos voor Hem zouden zijn in de liefde. — Efeziers 1:3-4

http://dawo.nl/?p=5308

Lezen: Efeziers 1:1-14

Dit wordt voor mij een beetje lastig. Hier openen we onze eerste les mee van onze Module Ken je autoriteit in Christus, die voor een groot deel gestoeld is op de Efezebrief en ik wil natuurlijk niet mijn kruit verschieten. Het enthousiasme voor deze training is zo groot, dat we besloten hebben om deze nog op een andere avond te gaan geven en wel op de donderdag. We houden van kleine groepjes, omdat je dan met elkaar de diepte in kunt gaan en iedereen ook de tijd krijgt, zeker als het gaat om het in praktijk brengen van de dingen die we leren.

Maar goed, aangezien toch niet alle Opfris-lezers deze training (kunnen gaan) volgen. Toch maar een tipje van de sluier.

Wij, net zoals de lezers van de brief in Efeze, maar ook uit de andere gemeenten, want de brieven van Paulus werden nauwgezet gekopieerd en ook aan de andere gemeenten voorgelezen, zijn dus enorm gezegend met alle geestelijke zegeningen. Het woordje zegen en het afgeleide daarvan komt 3 x in deze zin voor. Eerst als Gezegend zij de God en Vader. Dat is hetzelfde als geloofd. Denk aan de engelse vertaling van Psalm 103: Bless the Lord, o my soul. Zegenen is dus ook loven en prijzen. Het woordje betekent ook Goed spreken, complimenteren. Wanneer we dus iemand zegenen spreken we goede woorden over hem of haar uit. Dat mag iedere gelovige doen!

Dan zijn we gezegend met alle, nadruk op alle, geestelijke zegen in de hemelse gewesten in Christus. Toen Jezus stierf, deed Hij dat niet alleen om het zondeprobleem op te heffen. Ja, halleluja Hij deed dat, maar ook om de gevolgen van de zonde teniet te doen. Dus ook werd genezing, bevrijding, voorspoed etc. vrij gezet. Omdat er dus al voor betaald is, mogen wij dat claimen, opeisen. Ik weet dat men daar moeite mee kan hebben, maar als het in het natuurlijke is totaal niet. Als je ergens voor betaald hebt, heb je er recht op. Als je betaalt in een restaurant voor iets dat je hebt besteld en je krijgt het niet, dan ga je dat opeisen. Zo is het ook in het geestelijke. We moeten dat leren beseffen, ook deze zegeningen en in de cursus gaan we dieper op in wat dat dan wel zijn, komen ons rechtmatig toe. Iemand had eens een droom. Hij liep naast de Here Jezus in de hemel en zag voorraadschuren met allemaal zegeningen. Hij vroeg wat dat allemaal was en de Heer zei tegen hem: dat zijn de zegeningen die voor mensen klaarliggen, maar die ze niet komen halen…..

Het zijn juist die geestelijke zegeningen, die de Heilige Geest wil gebruiken om ons heilige en smetteloos te laten zijn in de liefde. Smetteloos worden we door het bloed van Jezus (vers 7) en we blijven het door te leven in de kracht van de Heilige Geest. En het ligt allemaal te wachten op ons….

Nieuwsgierig geworden? Er zijn nog een paar plaatsjes over op de donderdagavond. Het is gratis, (vrijwillige bijdrage) en in Dordrecht. Meld je aan op http://www.arbeidersindeoogst.nl/bijbelschool

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s