Belofte van de Vader


Deze Jezus heeft God doen opstaan, waarvan wij allen getuigen zijn. Hij dan, Die door de rechterhand van God verhoogd is en de belofte van de Heilige Geest ontvangen heeft van de Vader, heeft dit uitgestort wat u nu ziet en hoort. — Handelingen 2:32-33

http://dawo.nl/?p=5332

Lezen: Handelingen 2:14-36

Het stukje van vandaag is genomen uit de preek van Petrus die hij hield nadat het volk te hoop was gelopen na de hoorbare uitstorting van de Heilige Geest met Pinksteren. Men kwam kijken wat voor een kabaal dat allemaal was en een aantal dachten dat ze teveel gedronken hadden. Ja, dat klopte, van de nieuwe wijn, ze waren dronken van de Heilige Geest! En ze spraken allen in een niet geleerde taal en dat niet zachtjes. 120 mannen en vrouwen gingen de straat op en het trok een menigte mensen. Hoe kan je anders verklaren dat als gevolg van deze preek er die dag 3000 tot geloof kwamen en werden gedoopt?

Petrus verklaart aan de hand van het Oude Testament wat er nu gebeurt. En dan zien we ook wat de Heilige Geest voor een verschil maakt in een mensenleven. 50 dagen geleden zaten ze ook bij elkaar, maar dan wel met de ramen dicht en de deuren op slot. Bang dat ze ook opgepakt en gedood zouden worden, in een diepe twijfel of dat wat de dames bij het open graf gezien hadden wel echt was. Dan verschijnt Jezus, de Opgestane en vertelt hen 40 dagen lang de principes van het Koninkrijk van God. Ze krijgen de opdracht om niets te doen maar te wachten op de ‘Belofte van de Vader’ En na zijn Hemelvaart zijn ze 10 dagen in gebed. Misschien wel eerst met alle 500 aan wie de Here Jezus is verschenen, maar allengs is er een groep van 120 over, de anderen konden niet wachten….. En dan komt die machtige Manifestatie van de Geest: Wind, Vuur, Tongentaal en Vrijmoedigheid om te getuigen.

Hier zie je dat de opstanding deel uit maakt van de verkondiging, want we hebben niets aan een dode Jezus. Ik kreeg wat commentaar op het plaatje van vorige week, waar de Here Jezus aan het kruis hing, want Hij is opgestaan en het graf is leeg! Amen, maar we mogen nooit Zijn lijden vergeten. Beiden aspecten van het kruis mogen aandacht krijgen: het lijden en de overwinning., Jezus aan het kruis en Jezus van het kruis.

De Belofte van de Vader, de Heilige Geest, is er voor iedereen, voor alle vlees, na het tot geloof komen. Hoe je dat merkt? Wel, na een aanraking van Zijn Geest zul je nooit meer dezelfde zijn. Die bange discipelen werden vrijmoedige getuigen, die nagenoeg allemaal het leven lieten voor hun geloof. Niks bangheid, vrijmoedig getuigen, ook al kost het je leven, kracht om te getuigen en zielen te winnen. 3000 mensen werden die dag toegevoegd en het werd alleen maar meer. Iedere dag kwamen erbij, omdat iedere discipel een visser van mensen was, een Zielenwinner! We moeten af van de negatieve klank, die zieltjes winnen heeft, want iedere ziel die niet gewonnen wordt gaat wel verloren! Als we de Heilige Geest hebben, dan hebben we ook die kracht om te getuigen van onze levende Heiland. Nee, we hebben Hem niet gezien in levende lijve, maar dat Hij er is merken en ervaren we iedere dag, ik wel tenminste, jij ook? Wees er dan een getuige van!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s