Verwachting

Leave a comment Standard

Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen. — Galaten 5:5

http://dawo.nl/?p=5338

Lezen: Galaten 5:1-12

In Galatie was opwekking geweest. We lezen dat de hele streek bereikt was met het evangelie. Maar de opwekking was gestopt, zoals zo vaak, door religie. Er kwamen Joden en die vertelden de mensen dat ze zich aan de Joodse wetten en regels moesten houden, inclusief de besnijdenis. Anders kon je niet worden gered. Wel Paulus gaat helemaal door het lint. Als je dat gaat doen heb je Jezus dus helemaal niet nodig en is Hij dus voor niets gestorven. De enige manier om Gods gerechtigheid te ontvangen is door genade. En dat is helemaal gratis, weet je nog? Niemand kan zich kwalificeren om die genade te ontvangen, omdat iedereen al gekwalificeerd is. Paulus trekt in deze brief fel van leer tegen iedere vermenging van genade en wet. Doen wat God van je vraagt doe je niet om bij Hem in een goed blaadje te komen of een wit voetje te halen, je doet het uit liefde tot je God en Redder en dan ook nog eens door Zijn Geest en niet in eigen kracht.

Daarom, zegt Paulus in deze tekst, verwachten wij door de Geest, uit het geloof, het middel om de genade te ontvangen, de gerechtigheid waarop we hopen. De Basis Bijbel, die ik meestal voor de plaatjes bij de opfrisser gebruik zegt het mooier: wij weten het zeker! Hoop heeft nog iets onzekers in zich, alhoewel dat bij de Christelijke Hoop niet zo is. Wij weten zeker, dat waneer we de Here Jezus hebben uitgenodigd in ons hart, we vrij zijn van iedere aanklacht en dus vrijgesproken zijn, niet worden, zijn! Dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven. Als we beseffen wat het Jezus kostte, laat je dat wel uit je hoofd!

Nee door die zekerheid weten we kinderen van God te zijn en geen bedelaars. We Zijn geen zondaren (meer) we zijn gerechtvaardigd door het geloof. We hoeven niet meer te ploeteren in de hoop dat de weegschaal naar de goede kant zal doorslaan, we zijn gered en al overgegaan in het eeuwige leven! Halleluja, dat is het evangelie van de genade. Niets wat ik doe kan ook maar iets toevoegen aan de genade. Het zou beschamend zijn voor onze Redder. Hij riep uit het is volbracht! Klaar, voldaan. Je hoeft niets meer te betalen. Dat is toch helemaal geweldig!?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.