Schuld vervuld


Wees niemand iets schuldig dan elkaar lief te hebben; want wie de ander liefheeft, heeft de wet vervuld. — Romeinen 13:8

http://dawo.nl/?p=5347

Lezen: Romeinen 13:8-14

We hebben allemaal verplichtingen, je hypotheek of misschien wel een persoonlijke lening bij de bank of anderen. Die zul je moeten voldoen, anders krijg je met een deurwaarder te maken, worden je spullen in beslag genomen etc. Tegenwoordig worden mensen vaak geplaagd met torenhoge telefoonrekeningen of bij webshops etc, omdat te allemaal zo makkelijk is om iets aan te schaffen, ook als je geen geld hebt.

In de tekst van vandaag krijgen we het advies om eigenlijk geen schulden te maken, ook niet op financieel gebied. Waarom niet? Omdat men dan eigenlijk een soort van macht over je heeft, je moet betalen of anders…! Je kunt het ook zo lezen, dat je gewoon aan je verplichtingen moet voldoen en zeker niet meer kunt lenen dan je kunt betalen. De schuldsanering is wel een uitkomst, maar beter kom je er niet in.

De enige schuld die we zouden moeten hebben is om elkaar lief te hebben. Liefde, een partje van de vrucht van de Geest, is namelijk de belangrijkste van de drie; Geloof, hoop en liefde. Als we dat doen, hebben we de wet vervuld. In het volgende vers noemt Paulus eigenlijk de tweede tafel van de wet op, die over de intermenselijke relaties gaan. Als we dat doen, vervullen we de wet. Jezus heeft de wet vervuld, niet afgeschaft. Gods wet is nog steeds volmaakt, heilig en goed. Wie denkt daar geen rekening mee te hoeven houden komt bedrogen uit. Alleen hebben we de wet niet meer nodig om behouden te worden, dat is genade. Maar vanuit die genade ontvangen we de kracht en de behoefte om een leven te leiden wat op dat van Jezus lijkt. Hij gaf het voorbeeld van de volmaakte liefde, toen Hij Zich overgaf aan de dood aan het kruis. Zijn Opstanding uit de dood bewijst dat Hij zonder zonde was, omdat de dood Hem niet vast kon houden. Het loon van de zonde is de dood, en die had Hij nu eenmaal niet verdiend! Halleluja!

Het enige wat we dus maar hoeven te doen is Zijn voorbeeld volgen: niet meer op onszelf gericht zijn, maar op het welzijn van de ander. Door Zijn Geest, het was de vrucht van de Geest, weet je nog?, worden we geen veroordelende christenen, die bij iedereen met een opgestoken vingertje hun de zonden bekend maakt, nee, we worden mensen die leven in en uit de liefde van Christus en daarmee meteen het predikaat krijgen: schuld vervuld.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s