Zielen redden

Leave a comment Standard

Broeders, als iemand onder u van de waarheid is afgedwaald en een ander doet hem terugkeren, weet dan dat hij die een zondaar van zijn dwaalweg doet terugkeren, een ziel zal redden van de dood en een menigte van zonden zal bedekken. — Jakobus 5:19-20

http://dawo.nl/?p=5356

Lezen: Jakobus 5:13-20

Zieltjes winnen, het heeft zo’n nare bijklank, men kleurt het negatief in. Toch zegt Jezus dat als we Hem volgen, Hij van ons vissers van mensen zal maken, dus zielenwinners. Ook Jacobus, de man van ‘geen woorden, maar daden, sluit zijn brief ermee af. Dat laatste stuk over het genezen van zieken door zalving met olie, komt steeds meer terug in de belangstelling, ook in traditionele kerken. Vele mooie getuigenissen zijn er al, logisch, want het is een goddelijk principe. En gelukkig zien ook steeds meer mensen in, dat evangeliseren niet (alleen maar) zaaien is, maar juist oogsten. En je haalt de oogst binnen als de ziel gewonnen is. Als de persoon zijn/haar hart heeft geopend voor de Here Jezus en Hem heeft uitgenodigd. Dan mogen we weten, op grond van Op. 3:20 dat Degene Die klopte aan de deur, ook binnen is, want Hij staat te popelen om binnen te komen. Hij is de Zielenwinner bij uitstek. Als we Jezus willen volgen hoort dat er dus ook bij. Hij zei in Luk. 19:10 dat Hij is gekomen om het verlorenen te zoeken en te redden. Waarom doen we het dan niet?

We mogen weten dat de personen, die we tot de Heer hebben geleid, vergeven zijn van hun zonden, omdat Jezus bloed dat nu eenmaal doet. En dat, wanneer Hij eenmaal binnen is, ook datgene zal afmaken, waar Hij aan begonnen is. Op Zijn tijd!

Het is zo jammer dat mensen vaak hun ervaring met God als standaard neerleggen voor anderen. ‘Ik heb het zo ervaren, dus iedereen die dat niet zo doet, dwaalt of is nog niet bekeerd’. God gaat met iedereen Zijn eigen weg, afgestemd op die persoon en de situatie waarin die zich bevindt. Vertrouw nu maar op de Heilige Geest, Hij weet wat Hij doet!

De laatste zin kan je op twee manieren lezen: dat het terugbrengen van de ziel, die van de waarheid is afgeweken, de persoon’s zonden al bedekken, maar ook dat het dat zal doen van degene doet het gedaan heeft. Hoewel het tweede aanlokkelijk is, voor een evangelist, is het eerste waar en het tweede niet. Alleen Jezus bloed vergeeft onze zonden! Iemand die tot geloof komt wordt meteen vergeven van alles wat de persoon heeft gedaan. Simpelweg omdat dat al zo is. Jezus verzoende de wereld al met God aan het kruis. De enige zonde die mensen uit de hemel houdt, is die van ongeloof. Zodra men dus gaat geloven, is ook dat probleem opgelost. Eenvoudiger kunnen we het niet maken. En gisteren hoorde ik nog een zielenwinster zeggen: het is zo ontzettend leuk om te doen! Waarbij ik me van hart aansluit. Niet iedereen is een evangelist, maar iedereen kan iemand tot Jezus leiden. Als iedereen dat doet voor 1 persoon in een jaar zijn we binnen het jaar verdubbeld! Aan de slag, we hebben een wereld te winnen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.