Leidsman


Want het paste Hem, om Wie alle dingen zijn en door Wie alle dingen zijn, dat Hij, om veel kinderen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman van hun zaligheid door lijden zou heiligen. — Hebreeën 2:10

http://dawo.nl/?p=5365

Lezen: Hebreeën 2:5-18

Ik sprak ooit eens met een winkelier van een New Age winkeltje in Rotterdam, waar we vlakbij stonden te evangeliseren. Hij had van alles in zijn winkeltje staan van afgodsbeelden en zo. We waren er, door omstandigheden, de week ervoor niet geweest en mensen hadden aan hem gevraagd of hij soms wist waar we waren en wanneer we weer zouden komen. Hij heeft nu onze visitekaartjes in zijn winkel liggen. De mensen zijn op zoek naar meer en wij hebben dat, maar delen het niet uit, maar dat even terzijde. We kwamen dus in gesprek over andere godsdiensten en hij zei dat ieder geloof wel iets heeft en dat we uiteindelijk allemaal bij God terecht komen, hoe we hem ook noemen. Maar ik zei: Als er een andere weg geweest zou zijn waarbij God Zijn Enige Zoon niet had hoeven offeren en Hij dat bovenmenselijk lijden niet had hoeven meemaken, zou God daar dan niet voor gekozen hebben? Daar moest hij over nadenken.

Deze tekst zegt eigenlijk hetzelfde. Het paste God, m.a.w. er was geen andere manier dat God, de Oorzaak en het Doel van alle dingen, om Zijn Zoon te laten lijden om de mensheid vrij te kopen. Om veel kinderen, allen die Hem hebben aangenomen (Joh.1:12) tot heerlijkheid te brengen. En daar komen we niet door supergoed ons best te doen, nee, daar komen we alleen uit genade. Jezus is de Leidsman van onze zaligheid, onze behoudenis, want alleen door Zijn bloed ontvangen we vergeving. En niet alleen vergeving. Zaligheid is hier weer ‘soterias’ wat betekent zoveel als: redding, behoud, verlossing, heil. Het totale pakket dus wat Jezus voor ons vrijzette, toen Hij riep: ‘Het is volbracht!’ Alleen door het volbrachte werk van de Here Jezus kunnen we dat ontvangen, niet alleen onze redding, ook onze genezing en bevrijding. Want door Zijn striemen zijn we genezen, weet je nog?

Omdat Hij heeft geleden is er voor ons die heiliging. Iedereen die Jezus in het hart vraagt, wordt door Zijn bloed gereinigd. Alle gedane zonden en die die nog gedaan zullen worden, zijn dan vergeven. Geheiligd betekent apart gezet. We staan dus op een aparte plaats, op de plek van hen die al gered en geheiligd zijn. Onze status is GERED, daar verandert niemand meer iets aan, want niemand zal ze, Zijn kinderen, uit Zijn hand roven!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s