Bidden in de Geest

Leave a comment Standard

Maar u, geliefden, bouwt u uzelf op in uw allerheiligst geloof en bid in de Heilige Geest, bewaar uzelf in de liefde van God en verwacht de barmhartigheid van onze Heere Jezus Christus, tot het eeuwige leven. — Judas 1:20-21

http://dawo.nl/?p=5369

Lezen: Judas 1:17-23

Bidden in de Geest, wat is dat? Judas, een broer van de Here Jezus, noemt dit specifiek als een middel tegen dwaalleraren en als middel om ons allerheiligst geloof op te bouwen. We komen de term bidden in de Geest ook tegen in Efeze 6:18 waar het genoemd wordt als 7de wapen in de geestelijke wapenrusting. Ook wordt het genoemd in 1Kor. 14: 14 waar Paulus zegt dat je met je geest kunt bidden (of in de Geest) en met je verstand. Ook zegt hij in datzelfde hoofdstuk in vers 4, dat wie in een andere taal, tongentaal spreekt, zichzelf opbouwt. Bidden in de Geest is dus bidden in tongen, de taal die de Heilige Geest geeft aan eenieder, die in de Geest is gedoopt. Het bouwt jezelf op en dat is geweldig, want dat hebben we allemaal nodig.

Bidden in tongen is ontzettend krachtig, omdat je niet beperkt wordt door je eigen, nog vleselijke denken, maar omdat de Heilige Geest het overneemt en je dus bidt naar Zijn wil. En we weten, dat als we naar zijn wil bidden, Hij ons altijd verhoort!

Nu waren er in Korinthe mensen die dachten dat als je in tongen sprak, je geestelijker was, dan iemand die dat niet deed. En die mensen heb je nog steeds. Wel, als je kijkt wie er allemaal in tongen spraken, dan weet je wel anders. Veelal zien we juist dat mensen, die net tot bekering gekomen waren, zich lieten dopen (door onderdompeling) en vervuld werden met de Heilige Geest, in tongen begonnen te spreken. Babychristenen, dus.. niet geestelijker dan iemand die al jaren op ‘ de weg’ is en het (nog) niet doet. Kunnen dan alle christenen in tongen bidden/spreken? Als je gedoopt bent in de Heilige Geest wel. Het is dan voor iedereen beschikbaar. Soms zijn er drempels en barrières, die genomen moeten worden, maar je hebt het en je kunt het. Ga maar gewoon oefenen, in je binnenkamer. En vraag of de Here je wil laten zien wat je barrière is. Want als Judas ons oproept om het te gaan doen, moeten we het wel kunnen doen. En als Paulus zou willen dat we het allemaal deden, moeten we het ook kunnen. We hebben allemaal nodig om opgebouwd te worden, toch? God heeft ons onder andere daarvoor deze geweldige taal gegeven. Ga het doen, vind niks gek en laat je leiden door de Heilige Geest. Het in Zijn gave, Zijn cadeau voor jou. Het zou dan toch zeker niet netjes zijn om het niet uit te pakken, zeker?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.