Eerste Hulp bij Verzoekingen

Leave a comment Standard

Want waarin Hij Zelf geleden heeft, toen Hij verzocht werd, kan Hij hen die verzocht worden, te hulp komen. — Hebreeen 2:18

http://dawo.nl/?p=5381

Lezen: Hebreeen 2:5-18

Als er iemand weet wat het is om verzocht te worden dan is het de Here Jezus wel. We lezen zowel in Math. als in Lukas 4 hoe dat onder andere in zijn werk ging. Jezus, door de Geest in de woestijn geleid, vastte 40 dagen, dat wil zeggen Hij at niet, kreeg dus fysiek geen voedsel. Na 40 dagen kreeg Hij honger. Dat zal wel al eerder geweest zijn, maar na 40 dagen was Hij uitgeput. Ik weet niet wie van jullie het wel eens 40 dagen heeft uitgehouden, ik niet in ieder geval. Maar Hij was echt uitgehongerd, verzwakt. Vergeet niet dat Hij in Zijn mensengedaante hier op aarde was en al Zijn goddelijkheid had afgelegd. Toen kwam de satan en wilde Hem verleiden tot een wonder waar Hij Zelf beter van zou worden. Satan komt niet als je sterk bent, hij komt als we zwak zijn, moe, uitgeput, terneergeslagen, teleurgesteld etc. Maar we zien bij de Here Jezus hoe Hij Hem verslaat: tot 3 keer toe met het Woord van God. Alle drie de teksten die Hij hier gebruikt komen uit het boek Deuteronomium, een boek dat door de theologen nogal omstreden is. Mozes zou het niet geschreven hebben. Het is ‘gevonden’ in Josia’s tijd, dus het zal wel uit die tijd stammen en door iemand toen geschreven zijn enz. Maar daar hoor ik de duivel hier niet over, hij wijkt voor het Woord van God. Ook de tweede verzoeking geldt een wonder waarin de Here Jezus Zichzelf verheerlijkt zou hebben: van de tempel afspringen en laten zien dat Psalm 91 waar is, dat van die engelen en zo. Maar weer weigert de Here Jezus, want Hij wil God niet verzoeken. Hij hoeft de duivel ook niet te bewijzen dat Hij de Zoon van God is, zoals die Hem uitdaagt, want dat weet hij donders goed! En de derde verzoeking is helemaal verleidelijk. Als Hij voor satan zou knielen, dan zouden Hem alle koninkrijken der aarde worden gegeven, zonder de weg van het lijden, van de verschrikkelijke kruisdood en alle andere vernederingen die Hij nog moest doorstaan. En vergis je niet, satan had, op dat moment, die macht. Maar ook nu wederstaat de Here Jezus Hem met het woord: Gij zult de HERE uw God alleen aanbidden. Dan neemt satan de benen en wijkt (een tijd) van Hem.

Er zijn misschien nog wel meer pogingen geweest van satan om de Here Jezus van de weg van het kruis af the houden, maar deze zijn specifiek beschreven. En zoals Hij de aanvallen heeft afgeslagen met het Woord, zo mogen ook wij het doen. En Hij wil ons te hulp komen, door de Heilige Geest, want Hij weet wat het is, om verzocht te worden. Hij kent de druk waarin we soms moeten leven, iedere dag opnieuw. Maar dan mogen we altijd een beroep op Hem doen. En zelfs als we onder de druk bezweken zijn, dan kunnen we, zonder schroom, aankloppen en om vergeving vragen, want daarvoor ging Hij tenslotte de weg van het kruis. We hebben een Helper, groot van kracht. En als we bij Hem aankloppen en ons door Hem laten vullen, doen niet wij open, als de satan bij ons aanklopt, maar de Here Jezus Zelf, de Overwinnaar. Wedden dat de boze dan helemaal met de staart tussen zijn benen op de vlucht gaat. 1Petrs5:8 waarschuwt ons om nuchter en waakzaam te zijn voor de boze, die rond gaat als een briesende leeuw, maar geeft in vers 9 de uitkomst: wederstaa hem. Draai je om, kijk Hem aan, met de Leeuw van Juda in je en stuur Hem weg! Dan zal hij van ons vluchten, zegt Jacobus. Dus niet gaan mauwen, nee; brullen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.