Volmaakt


Gods weg is volmaakt, de woorden van de HEERE zijn gelouterd, Hij is een schild voor allen die tot Hem de toevlucht nemen. — 2 Samuel 22:31

http://dawo.nl/?p=5385

Lezen: 2 Samuel 22:26-31

Dit stuk uit Samuel vinden we nagenoeg geheel terug in Psalm 18. Deze tekst is weer zo ontzettend krachtig en bemoedigend voor een ieder die het zwaar en moeilijk heeft vandaag. We worden opgeroepen om Hem te prijzen en Zijn weg te gaan, want Zijn weg is de beste. Lofprijs doet ons richten op God en niet op onszelf of onze problemen. Het is een belangrijk wapen in de geestelijke strijd. Dat betekent dat je de principes vanuit Gods Woord voor je leven volgt. Want natuurlijk leven we uit genade en zijn we door ons geloof, uit genade, behouden. Maar de instructies, die God ons aanreikt in Zijn woord, zijn er om ons te helpen in ons leven. Ik kom zo vaak mensen tegen wiens leven een puinhoop is. Bij navraag houden ze zich aan niets wat God heeft gezegd in Zij Woord. Zijn Woord is gelouterd, dat wil zeggen, het is ontdaan van alle vuiligheid en rommel dat er niet in hoort, het is zuiver. Het is het beste van het beste! De regels, die God aan ons gegeven heeft, zijn er niet om ons te knechten, maar om ons te doen leven onder Zijn zegen. Dat hoor je minder en wordt al snel als wettisch ervaren, maar dat is het juist niet. Ook in het dagelijkse leven hebben we regels en wetten waar we ons aan houden. Niemand die zegt: ‘ik ga vandaag maar eens links rijden, kijkt me leuk’. Wel, de enige keer dat je dat lukt is op een autoloze zondag. Jezus zegt dat als we naar Zijn Woorden luisteren, horen en ze doen, zijn we als de man, die zijn huis bouwt op de rots! Horen en doen horen bij elkaar in het Hebreeuws, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En lees de stukken over zegen en vloek nog maar eens door uit Levitucus en Deuteronomium. ‘ Als je aandachtig luistert naar de stem van de HERE en Zij geboden in acht neemt, dan…etc.

En als we eigenwijs zijn geweest en niet meer onder zijn zegen leven, dan is Hij nog altijd dat Schild, dat veilig is. Belijd je zonden, verbreek de vloek, bekeer je en begin te doen wat God heeft gezegd. Let echter wel, ik zeg het nog maar een keer, op de nuance. Om gered te worden hebben we Gods genade nodig, om gezegend te leven Zijn regels. Zo eenvoudig kan het zijn

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s