Gezindheid


Laat daarom die gezindheid in u zijn die ook in Christus Jezus was, Die, hoewel Hij in de gestalte van God was, het niet als roof beschouwd heeft aan God gelijk te zijn, maar Zichzelf ontledigd heeft door de gestalte van een slaaf aan te nemen en aan de mensen gelijk te worden. En in gedaante als een mens bevonden, heeft Hij Zichzelf vernederd en is gehoorzaam geworden, tot de dood, ja, tot de kruisdood. — Filippenzen 2:5-8

http://dawo.nl/?p=5392

Lezen: Filippenzen 2:5-11

Een van de opdrachten van onze Bijbelschool studenten van enige weken geleden was dit bijbelgedeelte. ‘Zoek de 7 vernederingen en de 7 verhogingen van de Here Jezus, die je in dit schriftgedeelte vindt’ luidde die. Misschien ook voor jou leuk om daar eens in te duiken?

Maar het gaat in principe om vers 5, dat we dezelfde gezindheid moeten hebben als de Here Jezus had. Dat is Discipelschap, willen worden als de Meester. En dat is niet alleen dezelfde wonderen en tekenen willen doen, hoe ontzettend belangrijk dat ook is, maar het begint hier. Dat je dezelfde nederigheid wilt hebben als Hij. En dan komt wat Hij allemaal heeft opgegeven. Zijn Godheid, Zijn status etc. Het kostte Hem alles om vernederd te willen worden als mens, om hetzelfde mee te moeten maken als wij, maar Hij deed dat uit liefde! Want zo lief had God, Vader, Zoon en Heilige Geest, de wereld dat Hij Jezus gezonden heeft, opdat iedereen, die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leeft!

Om dat te kunnen bewerkstelligen kwam Hij, in de gedaante als een mens. Over een week of 6 is het weer Kerst, waarin we Zijn komst mogen vieren.

Maar hebben wij diezelfde gezindheid? M.a.w. zijn we bereid alles, maar dan ook alles op te geven om Jezus te volgen. We kunnen het zo makkelijk zingen: ik heb besloten Jezus te volgen, geen weg terug, maar als puntje bij paaltje komt, is dat dan ook zo?

Wat als alles ons afgenomen wordt, zoals bij Job, kunnen we dan nog zingen: Mijn Verlosser leeft?!

Dat is een keuze, die begint bij je wil en eindigt bij je hart. Want als je afscheid moet nemen van de dingen die je zo lief zijn dat ze tussen ons en God in staan, kunnen we meteen maar vandaag beginnen!

Dezelfde gezindheid hebben als Jezus betekent dat je radicaal bent, zonder compromissen en dat er niets tussen ons en Hem in kan en mag staan. Psalm 139 zegt dat zo mooi: toets mij of er iets in de weg staat en leid mij op de enig weg, doorgrond en ken mij…..

Here Jezus, ik wil ervoor kiezen om U, kost wat kost, te volgen. Van alles wat daartoe in de weg staat ben ik bereid ik afscheid te nemen. Leer mij te zien wat dat kan zijn, in Jezus Naam!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s