Schapies


Want u was als dwalende schapen; maar u bent nu bekeerd tot de Herder en Opziener van uw zielen. — 1 Petrus 2:25

Lezen: 1 Petrus 2:19-25

Een schaap is een apart dier. Misschien wel het enige wat verdrinkt als het in het water terecht komt. Niet omdat niet niet kan zwemmen, maar omdat de vacht het water opzuigt, te zwaar wordt en het beest naar beneden trekt. Ze kunnen ook ontzettend eigenwijs zijn. Misschien dat God daarom zo vaak de vergelijking maakt tussen en het volk Israel, maar ook Zijn gemeente, en die van schapen. Maar schapen zijn ook een kostbaar bezit. Ze leveren wol en vlees. En is Jezus zelf niet het vlekkeloos Lam, dat de zonden der wereld wegneemt?

Kostbaar, daarom gaat de herder in de gelijkenis van de 100 schapen, ook achter dat ene verdwaalde schaap aan, net zo lang tot hij het gevonden heeft. Dat Hij dat ook vandaag de dag nog doet, bleek afgelopen zaterdag, toen ik in contact kwam met Debora. Ze was een 45 jarige, alleenstaande vrouw. Ze was pas bij de mondhygiëniste geweest en die had haar (weer) van Jezus verteld en ze mocht voor haar bidden. Nu liep ze ons team in de armen, vond het heel bijzonder dat haar benen gelijk kwamen en ook wij mochten voor haar bidden, maar toen we haar uitnodigden om de het gratis geschenk van de genade van de Here Jezus aan te nemen, was dat toch een stap te ver. Ik kreeg sterk de indruk dat God haast met haar had, mede ook, omdat ze zo kort na elkaar mensen was tegengekomen, op een bijzondere plaats, die haar van Jezus hadden verteld. Hij zit achter het schaapje Debora aan. Willen jullie meebidden dat ze zich snel laat vinden? Wat een dappere mondhygiëniste trouwens!

En ook wij zijn gevonden, zegt Petrus. We hebben ons gekeerd om achter de Herder en Opziener, de Here Jezus te gaan. Om Hem te volgen. Niet alleen maar achterna lopen, maar als leerlingen van Hem, om te doen wat Hij deed: bewogen zijn met mensen, Zich bekommeren om hun noden en ziekten, een luisterend oor. Maar ook je door Hem laten leiden, want, zegt Psalm 23, dan heb je alles wat je nodig hebt, in goede en slechte tijden, in de schaduw van de dood. Als je Hem niet meer ziet, luister dan naar het tikken van Zijn staf, want dat vertroost je. En wees niet eigenwijs, maar ga Hem achterna, het is de moeite waard!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s