Wijzen of wenken


Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden. — Johannes 3:16-17

Lezen: Johannes 3:1-21

Deze tekst wordt wel het evangelie in een notendop genoemd en iedereen zou deze toch wel uit het hoofd moeten kennen. Het vertelt namelijk welke zonde je uit de hemel houdt: die van ongeloof. Want wie in Jezus als de Zoon van God gelooft, zal niet verloren gaan, maar heeft (niet zal ooit ontvangen) het eeuwige leven. Je bent, op het moment dat je in Hem bent gaan geloven, overgegaan naar een andere bestemming. Halleluja.

Tegelijk laat deze tekst de missie van de Here Jezus zien: niet gekomen om te veroordelen, maar om te redden. En daar hebben wij, als volgelingen van Hem, nogal eens de plank mis geslagen. Want o, wat oordelen en veroordelen wij snel. We sluiten mensen buiten vanwege hun geaardheid of zonden op seksueel gebied. We veroordelen mensen die op een andere dag dan wij denken dat goed is, God aanbidden. Of die manifesteren als de Heilige Geest tastbaar en voelbaar aanwezig is in een samenkomst. Jezus deed niets van dit alles. Lees dit hele gesprek maar eens met Nicodemus, of met de vrouw uit het volgende hoofdstuk. Jezus wijst niet naar mensen, laat staan dat Hij ze afwijst. Hij wenkt. Kom maar bij Mij, als je moe en belast ben en ik zal je rust geven. Waaauw, wat geweldig, he. Wijzen houdt mensen van je af. Je veroordeelt ze, omdat ze anders zijn en diep in je hart, als je goed bij jezelf kijkt is angst nog vaak de bron ook. Maar Jezus wenkt naar iedereen, want Hij wil niet dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat alle mensen worden gered. En die opdracht heeft Hij aan Zijn discipelen, jou en mij dus gegeven, om die boodschap de wereld in te brengen en de mensen tot Hem te trekken, in de kracht van de Heilige Geest. Die waait waarheen Hij wil, beweegt zoals Hij wil bewegen, niet zoals wij Hem dat voorschrijven! Maar die onze Drijvende Kracht wil zijn, als we Hem dat toelaten. Met deze boodschap van genade en liefde, in plaats van veroordeling, mogen we vandaag de wereld ingaan, en de mensen, die God op ons pad brengt vertellen dat God hen niet veroordeelt, niet naar hen wijst, wat ze ook gedaan hebben, maar dat Hij wenkt: ‘Kom maar, ik hou van je. Al je zonden heb ik al gedragen aan het kruis, het enige wat je moet doen is komen en je overgeven, that’s all’

Laten we, in navolging van Hem, Wenkers worden i.p.v. Wijzers, dat is wijzer om te doen en daar win je zielen mee!

Een gedachte over “Wijzen of wenken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s