Elke morgen nieuw


Het is de goedertierenheid van de HEERE dat wij niet omgekomen zijn, dat Zijn barmhartigheid niet opgehouden is! Nieuw zijn ze, elke morgen; groot is Uw trouw! — Klaagliederen 3:22-23

Lezen: Klaagliederen 3:19-33

Klaagliederen is geschreven door de profeet Jeremia. Nadat het volk Israel, beter gezegd, nu ook het twee stammenrijk, in ballingschap is gegaan. Meegenomen naar Babel. Er zijn er nog maar een paar achtergebleven. Jeruzalem en de tempel zijn verwoest. De glorie van Israel is verdwenen. Het 10-stammenrijk is al opgeslokt en zal niet meer terugkeren. Het 2 stammenrijk wel, dat is wat wij vandaag de Joden noemen, afgeleid van 1 van de 2 stammen, Juda. Logisch dat Jeremia in zak en as zit, dat hij teleurgesteld is. Hij heeft zo ontzettend zijn best gedaan, maar is al die tijd onbegrepen gebleven, zijn smeekbeden zijn niet verhoord. Het volk heeft zich niet bekeerd en is nu, overeenkomstig de voorspellingen in Deuteronomium weggevoerd. Een dieptepunt. Israel zal nooit meer een vrije onafhankelijke staat worden, tot 1948.

Temidden van al deze droefheid en ellende staat dan toch onze tekst van vandaag; Door Gods eindeloze goedheid zijn wij niet omgekomen. Dat is Gods genade, niet alleen voor Israel, maar voor iedereen. Want alle mensen hebben gezondigd zegt Rom 3:23 en kunnen daardoor niet in Gods aanwezigheid komen. Alleen door genade en door geen enkele verdienste, we kunnen er Totaal Niets aan toevoegen, ons nergens op beroepen. Maar tegelijkertijd is het juist door die genade, dat we vrije toegang hebben, door het offer van de Here Jezus, dat we zomaar binnen kunnen lopen en voor de Genadetroon kunnen verschijnen. Want God is onze Vader, in de Here Jezus Christus en wij zijn Zijn kinderen.

En iedere morgen is daar weer zijn goedheid, Zijn liefde, Zijn genade. Fris en fruitig. Zoals er iedere dag nieuw manna was in de woestijn, zo wil de Here iedere dag Zijn gunst, Zijn goedheid aan ons kwijt. Gisteren was God er, vandaag is Hij er ook en morgen zal Hij er ook weer zijn. Dat is Zijn Naam, JHWH, de God van gisteren, vandaag en morgen. De Onveranderlijke. Er hangt geen bordje met; Niet storen. Nee Hij is er, 24/7 voor ons en iedere dag weer nieuw. Als je ooit in het verleden een ontmoeting hebt gehad met God, hoe geweldig is dat?, maar Hij wil je ook vandaag ontmoeten, iedere dag. Hij woont in je, omringt je.

Zijn trouw is zo groot, oneindig groot. Laat het vandaag een bemoediging voor je zijn. Wat je ook meemaakt, welke gang je ook moet gaan. Laat Hem je verfrissen door Zijn goedheid en genade, nieuw elke morgen, dus ook vandaag! Dat is waarom mijn stukjes Opfrissers heten, omdat ze je, door Gods goedheid, verfrissen in je relatie met Hem.

Nieuw elke morgen, dat is toch geweldig?! Kersvers!

—————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

Nog op zoek naar een passend Kerstgeschenk?

Kijk in onze webshop voor de Opfrisser dagboeken:

https://www.xshirts.nl/arbido-webshop

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s