Vijandschap


En jij en de vrouw zullen elkaars vijanden zijn. En jouw kinderen en haar kind zullen elkaars vijanden zijn. Haar kind zal jouw kop verpletteren en jij zal de hiel van haar kind verpletteren. “’

‭‭GENESIS‬ ‭3:15‬ ‭BB‬‬

http://bible.com/1276/gen.3.15.bb bijbel leesplan:advent

Lezen: Gen. 3:1-15

Jammer, het is misgegaan. Wat God zo mooi had bedoeld is mislukt, jammerlijk mislukt. Was dat nu zo moeilijk om dat ene gebod te houden? Van alles mag je eten, maar niet van die? Blijkbaar wel. Alhoewel God de mens goed geschapen heeft, faalt zij toch. Dat komt omdat de Here geen robots wilde, die alles doen wat geprogrammeerd is, maar mensen met een vrije wil, die kunnen kiezen. Desnoods tegen Hem. En dat hadden zowel Eva als Adam gedaan. Ze hadden van de verboden vrucht gegeten, verleid door de slang, de satan. Hij was zo jaloers, want eerst was Hij de heerser over de aarde geweest, maar door zijn opstand en rebellie had God hem dat ontnomen. Zijn val op de aarde maakte dat die woest en ledig werd (Gen. 1:2) en na de nieuwe schepping gaf God de heerschappij aan de mens, de kroon op de schepping. Satan troggelde, met zijn verleidelijke praat en verdraaiing van het Woord van God, die autoriteit van ons af. En let op, hij heeft zijn tactiek nog niet verandert.

Maar gelukkig, plan B treedt in werking en de Here profeteert over de komst van Zijn Zoon. Die zal de satan de kop vermorzelen en dat heeft Hij ook gedaan, aan het kruis van Golgotha. Als je de Passion gezien hebt, kan je je misschien nog wel het fragment herinneren waarop Jezus de hof van Getsemané verlaat. Hij trapt daar al op de kop van de slang en vermorzelt die. Op zich een mooi gegeven, de mens verloor het paradijs door ongehoorzaamheid, maar dè Mens herwon dat door gehoorzaamheid, na de verschrikkelijke angststrijd, die de Here Jezus daar voerde.

Sinds de zondeval is er vijandschap, tussen de duivel en hen die bij Jezus willen horen. Met die vijand moet je niets te maken willen hebben maar zijn werken juist verbreken, zoals Jezus deed en daarvoor gekomen is. (1Joh.3:8) Dat betekent voor onszelf dat we moeten strijden tegen de zonde maar ook dat we de werken van de boze, ziekte, verslaving, dood en gebondenheid een halt moeten toeroepen in de Naam van Jezus. Satan is onze vijand en wil ons vernielingen, maar wij zijn geen slachtoffer, we zijn, met Jezus, meer dan overwinnaar!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s