Profeet


Ik zal een Profeet voor hen doen opstaan uit het midden van hun broeders, zoals u. Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en alles wat Ik Hem gebied, zal Hij tot hen spreken. (Deut. 18:18 HSV)

Lezen: Deut 18:15-22

We volgen het Bijbelleesplan Advent.

Het volk was angstig geworden toen ze de heilige berg genaderd hadden en de HERE God hadden horen spreken en het vuur op de berg hadden gezien. ‘Doe dat niet meer, want anders zullen we vergaan’ hadden ze gezegd. Sindsdien sprak God alleen nog maar tot het volk middels profeten. Dat is de belofte, die de we hier zien. Dat Hij telkens weer profeten zal zenden om Zijn wil bekend te maken. De geschiedenis bewijst dat het zo is. In meerdere of mindere mate stuurde God Zijn profeten, die spraken op Zijn gezag. Hij geeft in dit stukje ook nog eens de toetssteen: als ze een profetie uitspreken en die komt niet uit, dan is het geen profeet. Er staat de doodstraf op het niet juist weergeven van Gods woorden! Zo nauw neemt Hij dat. Dat geldt ook nog voor deze tijd. Iemand sprak laatst een woord over ons, mijn vrouw en mij uit, en binnen twee maanden zagen we dat vervuld worden. Dat is ware profetie, die komt uit. Soms echter is een profetie verbonden met een voorwaarde. Als je dit of dat (niet) doet dan…enz. Voldoe je dan niet aan de voorwaarde, dan komt het ook niet uit. Andere mensen sparen profetieën, ‘die heeft dit over mij gezegd en die dat’, maar als je er niet mee aan de slag gaat, gebeurt er nog niets…

Maar onze tekst van vandaag, in adventstijd, is natuurlijk ook een duidelijke heenwijzing naar de Profeet: de Here Jezus Christus. Als er Iemand is, Die Gods Woord gesproken heeft, dan is Hij het wel, sterker nog, Hij is Gods Levend geworden Woord. Hij deed, of sprak niets, wat Hij de Vader niet had zien doen, of van Hem had gehoord. Hij is de meest zuivere Profeet ever. En wat Hij geprofeteerd heeft is allemaal uitgekomen. Deze Profeet is de profeet de profeten, Zijn Woord is waar, Hij is Zelf de waarheid, naast de weg en het leven. De enig weg tot de Vader. Hem aannemen is de Waarheid aannemen en je behoud. Hij is het waard om geloofd en geprezen te worden, tot in alle eeuwigheid.

Laat je door niets en niemand een juk opleggen, dan alleen Zijn juk, en dat is zacht en Zijn last is licht, want Hij heeft het allemaal gedragen. Zie je het vandaag niet (meer) zitten, meld je bij de grote Profeet en Hij zal je woorden geven en aanwijzingen, concreet, voor iedere nieuwe dag. Echt, gewoon doen, want dankzij Zijn offer, kunnen we nu toch zelf weer Zijn stem eraan, door de Geest, die in ons woont! Dat is toch geweldig?!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s