Erkende Profeet


En Samuel werd groot. De HEERE was met hem en liet niet een van al Zijn woorden onvervuld. En heel Israël, van Dan tot Berseba toe, erkende dat Samuel aangesteld was tot profeet van de HEERE. 1Sam3:19-20

Lezen: 1Sam7:5-17

Van al de profeten die er zijn geweest is Samuel toch wel een hele bijzondere. Hij was eigenlijk ook de laatste Richter, want Hij heeft de bizarre opdracht om 2 koningen te zalven. We kennen vast allemaal zijn begin, dat hij, als kind van een eerst kinderloze moeder, wordt afgestaan aan de priester Eli, waar hij, nadat het vele jaren stil was geweest, de stem van God leerde verstaan en God tot hem sprak. We zien ook in het te lezen schriftgedeelte, dat hij autoriteit had. Dat op zijn woord, de vijand al die tijd wegbleef, totdat Saul aan de macht kwam, apart he? En dat ze werden verslagen door een onweersbui!

Maar bovenal zien we de erkenning van God en van de mensen als profeet van God. Als Samuel sprak, dan kwam het uit. Hij werd ook wel een ziener genoemd, hij kon in de toekomst zien. Daarom gaat Saul ook naar hem om te kijken of Samuel weet waar zijn ezels zijn. Toen geloofde men God nog voor bijzondere bijstand in de dagelijkse dingen. Doen wij dat nog? Of hebben we God erbij, als het echt helemaal mis gaat?

Ook Samuel is het typebeeld van de Here Jezus, een profeet Die het altijd bij het recht eind heeft en erkend werd door Zijn Vader, de Here God: ‘Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, luister naar Hem!’ sprak Hij. En dat luisteren en doen wat de Zoon zegt, is leven. En je huis bouwen op de Rots. De mensen erkenden Hem echter niet. Ja eerst gingen de massa’s achter Hem aan, maar aan het eind keerden ze zich naar Hem en werd het ‘Hosanna’, ‘Kruis Hem’

Saul luisterde niet naar Samuel en dus niet naar de Here en verloor zijn koningschap. Vandaag hebben we de keus, doen we wat Jezus zegt en volgen we Hem of hebben we Hem erbij? Ik wil gaan voor het eerste, ga jij met me mee?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s