Overwinning

Leave a comment Standard

Maar God zij dank, Die ons de overwinning geeft door onze Heere Jezus Christus. — 1 Korintiers 15:57 (HSV)

Lezen: 1Kor.15:50-58

Overwinning. Wat kan dat geweldig zijn, maar wat kan dat ook ineens ver weg lijken. Weet je nog vorig jaar, de wedstrijd Excelsior-Feijenoord? De fans waren al in feeststemming, op deze dag zou Feijenoord kampioen worden. Alles stond al klaar, want wees nu eerlijk, Excelsior, dat was kat in het bakkie. Maar Excelsior weerde zich als een leeuw, al dan niet geholpen door het kunstgras en het kampioenschap moest nog een weekje wachten.

Zo kan het ook met ons gaan. De competitie is al gewonen, we kunnen de prijs niet meer ontlopen, maar er kunnen wedstrijden zijn, waar we verliezen en het toch weer spannend lijkt.

Denk aan David en Goliath. De uitdaging was, dat wie de tweekamp zou verliezen voortaan slaaf zou zijn van de ander en schatting betalen. Maar toen David hem versloeg bleek de vijand een leugenaar en hield hij zich niet aan de afspraak. Het duurde nog heel wat jaren voordat de filistijnen echt verslagen waren.

Wij weten dat de Here Jezus de overwinning behaald heeft op Golgotha, toen Hij uitriep: ‘Het is volbracht!’ Dat gold niet alleen voor Zijn taak op aarde, maar voor de betaling van de zondeschuld van de gehele mensheid. Op dat moment kocht Hij de mensheid vrij uit de klauwen van satan. Maar satan is een slechte verliezer en de vader der leugen. Ook hij hield zich niet aan de afspraak. Maar op grond van het volbrachte werk van de Here Jezus moet hij de gevangenen loslaten als wij hem dat sommeren, in de Naam van Jezus. Jezus heeft overwonnen en Hij is de kampioen, maar we hebben nog een wedstrijd te spelen. Ook in ons leven kunnen nog reuzen zijn, die we moeten verslaan, maar met de hulp van Jezus en van de Heilige Geest hebben we de overwinning in onze zak, ook al verliezen we soms, geen man overboord, want samen met Hem, zijn we meer dan overwinnaar. Over zonde, dood en hel! De dood hoeft ons geen angst meer aan te jagen, want we zijn verzekerd van onze bestemming: de hemel, altijd bij de Vader, in Zijn heerlijkheid. Dat is toch geweldig om te weten? Dus: dood waar is je perikel? Wij zijn meer dan overwinnaars (Rom.8) Halleluja!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.