Liefdesband

Leave a comment Standard

En doe boven dit alles de liefde aan, die de band van de volmaaktheid is. — Kolossenzen 3:14 (HSV)

Lezen: Kol.3:5-17

Persoonlijk vind ik het altijd fijn om een riem te dragen. Het voorkomt dat je broek afzakt en je ergens voor joker komt te staan, maar het maakt je kleding ook af. Vandaag krijgen we de opdracht om de liefde aan te doen, als een band. Eerder in dit hoofdstuk riep Paulus ons al op om bepaalde dingen af te leggen, dus uit te doen en andere dingen weer aan (vers 12) maar om dat af te maken en de boel bij elkaar te houden, is er die band, die riem van liefde nodig. Daarin moeten we elkaar gaan begrijpen, waarderen, verdragen en vergeven. Want de liefde houdt alles in volmaakte eenheid bij elkaar. Het leven in een gemeente is niet altijd koek en ei. Je vrienden kies je, maar je broeders en zusters krijg je, ook in de gemeente. Maar als er dan al verschillen zijn, en op zich is dat niet verkeerd, want we zijn allemaal anders, dan schiet vaak de vlam in de pan, dan is de hel los. Man o man, als je op de sociale media soms leest hoe ‘broeders en zusters’ elkaar veroordelen over de meest uiteenlopende onderwerpen, al dan niet bijbels onderbouwd. Daar lusten de honden geen brood van. Is ook geen reclame voor het Koninkrijk van God, waar we allemaal ambassadeurs van zouden moeten zijn. Psalm 133 roept ons op om als broeders en zusters samen te leven,willen we Gods zegen ervaren. (Waar liefde woont gebeid de Heer Zijn zegen, daar woont Hijzelf, daar wordt Zijn heil verkregen en ’t leven tot in eeuwigheid (Ps. 133:3 berijmd)

De sleutel tot dit alles is dus de liefde. Want zonder de liefde valt de hele boel uit elkaar, zakken onze broeken af. Vers 12 zegt het zo mooi: 12Bekleed u dan, als uitverkorenen van God, heiligen en geliefden, met innige gevoelens van ontferming, vriendelijkheid, nederigheid, zachtmoedigheid, geduld.

En dat is soms zo ver te zoeken. Het valt ook allemaal in het rijtje van de vrucht van de Geest uit Galaten en dat haalt meteen de kramp uit het geheel. Wanneer we ons laten leiden door de Heilige Geest en Hem de ruimte geven om in ons te werken, dan gaan deze dingen groeien en komen ze vanzelf. Maar dan moeten we afscheid nemen van de werken van het vlees en ons willen laten veranderen. Want de Heilige Geest is een gentleman, Hij dringt niet binnen, dringt Zich niet op, maar wacht tot wij Hem uitnodigen. Zullen we dan daar vandaag maar mee beginnen. Dat is het beste voornemen van het nieuwe jaar!

Lieve Heiige Geest, ik geef U alle ruimte om in mij te werken, zodat ik Uw vracht kan laten zien, alles bovenal vastgehouden door de liefde, tot de Here Jezus en tot mijn mede boers en zussen, in het geloof. Dank U wel, dat U het gaat doen!

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.