Beproeving


Geliefden, geloof niet elke geest, maar beproef de geesten of zij uit God zijn; want er zijn veel valse profeten in de wereld uitgegaan. 1 Joh4:1 HSV

Lezen: 1 Joh4:1-6

Geloof me of niet, maar er zijn mensen die denken de bediening van beproeving te hebben. Nagenoeg iedereen, die vervuld is van de Heilige Geest, daardoor manifestaties heeft, of die komen wanneer die persoon voor hen bidt, wordt verguisd, als dwaalleraar beticht en het wordt natuurlijk massaal gedeeld. Zo missen gigantisch veel mensen de zegen die God voor hen heeft klaar liggen. Steevast blokkeer ik deze mensen van mijn Facebook: ik wil er niet door vergiftigd worden! Soms geef ik wel eens een reactie, maar die leidt toch wel meestal alleen maar tot een welles/nietes verhaal, dus het heeft geen zin. De Enige Die hen kan overtuigen is de Heilige Geest Zelf!

Johannes begint zijn gedeelte met Geliefden, omdat hij van zijn lezers houdt, daarom waarschuwt hij hen tegen dwaalleer. En wordt van alles verkondigd in Nederland. Predestinatie, alverzoening, dat Jezus al teruggekomen is, het houden van alle (joodse) wetten om gered te worden, en noem maar op. Johannes geeft wel een duidelijke leidraad in het volgende vers. Iedereen die niet belijdt dat Jezus de Zoon van God, in het vlees gekomen is, is een dwaalleraar. Dat is dus blijkbaar het allerbelangrijkste! Waarom dan?

Als God Zelf geen mens geworden is, is de verzoening door het bloed van Jezus van generlei waarde. Want alleen God zelf, Die zonder zonde is, kon de prijs betalen. Een gewoon mens, zonder zonde, bestaat niet en kan dus onmogelijk in jouw en mijn plaats gestorven zijn. Onze redding hangt er van af. Du alleen Gods eigen Zoon kon dat!

Op grond van deze passage weten we dus wie de antichrist is: de islam (onder andere) Die zegt dat God geen Zoon heeft en dat men alleen door het houden en vervullen van de 5 zuilen in de hemel kan komen. Kijk om je heen en zie het voor je ogen gebeuren! Daarom houden we van Moslims, maar haten we de valse leer van de Islam.

Natuurlijk moeten we opletten wat er verkondigd wordt. Neem daarom altijd je Bijbel mee naar de dienst, maak aantekenen en neem niet alles klakkeloos aan. Door gebrek aan kennis gaat mijn volk verloren, zegt Hosea 4:6. Door onwetendheid gaan mensen vreemde dingen doen.

Kijk ook niet gek op als een Gezalfde des Heren gekke dingen doet. De zalving maakt jou niet onfeilbaar. Kijk naar David, 3 x gezalfd en toch duikt hij met Batseba de koets in en begaat hij de zonde van hoogmoed door aan de volkstelling te beginnen, iets wat ontzettend veel mensenlevens kost. Toch was hij een man naar Gods hart!

De genade gaven zijn onberouwelijk, ook als iemand valt, functioneren ze nog. We maken dan de fout door te denken dat wanneer iemand in de gaven wandelt, hij (of zij) dus wel alles goed zal doen. Mis! Jij bent verantwoordelijk wat je hoort en wat je tot je neemt. Daarom heb je de Heilige Geest gekregen. Snap je het niet of heb je twijfels? Stap er op af, niet met een houding van: ik weet het beter, of dat zal ik wel eens even rechtzetten. Nee, altijd moet liefde onze drijfveer zijn en zo moeten we dan ook handelen. En post niet alles meteen in de sociale media, maar praat er eerst met je hemelse Vader over. Vergeet niet dat men de Here Jezus beschuldigde in de naam van Beëlzebub de duivelen uit te werpen. En dat de Here Jezus daarna over het lasteren van de Heilige Geest begint.

Bezint dus eer je begint. Want de bediening der beproeving is voor Gods kerk vaak een beproeving! Met hen die belijden dat Jezus Christus Heer is, de Zoon van God, Die in het vlees gekomen is, en gestorven voor de zonden van de hele wereld, moeten we een eenheid vormen om de echte antichrist te verslaan, door ook de moslims te winnen voor Jezus! En ook daar is de oogst groot!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s