Hartzaak


Al zijn wegen zijn iemand recht in zijn eigen ogen,

maar de HEERE toetst de harten. Spreuken 21:2 HSV

Lezen: Spreuken 20:29 – 21: 2

Dat de Here het hart aanziet zagen we al bij de keuze van David als koning, gekozen boven zijn sterke en knappe broers, moest hij vanachter de schapen vandaan gehaald worden. Was David de perfecte schoonzoon, verre van dat! Toch was hij een man naar Gods hart.

Ons hart is een belangrijk iets, we moeten dat dan ook boven alles bewaren, omdat daar de oorsprongen des levens zijn leert de Spreukendichter ons.(Spreuken 4:23)en het pantser der gerechtigheid zal ons hart beschermen tegen de aanvallen van de boze, is een belangrijk deel uit Efeze 6 Wapenrusting

En is het niet ons hart wat de Here zo graag wil hebben? (Spreuken 23:26)We zingen het dan ook vaak: Heer ik geef U mijn hart, ik geef U mijn ziel ik leef alleen voor U (Opw. 510)

Wat we ook van onszelf denken, zelfs als we denken het helemaal goed te doen, God toetst ons hart. Je kan dit natuurlijk ook omdraaien: zelfs als we alles verknald hebben: God kent ons hart.

Vind je dat niet eng? Heb je dingen verborgen voor Hem? Het maakt Hem niets uit, Hij kijkt dwars door ons heen en Zijn liefde is onvoorwaardelijk en faalt nooit. Als we verkeerde dingen doen blijft Hij toch van ons houden. Als ik wel eens mensen op straat aanspreek met de vraag of ze voor de volle honderd procent zekerheid hebben dat, als ze op dat moment zouden sterven, ze naar de hemel zouden gaan, zie ik bij veel mensen, die de Here Jezus toch kennen, twijfel. Misschien hebben ze de dag ervoor zonden gedaan, ruzie gehad, ongeoorloofde seks, iets gepikt en noem maar op, het maakt niet uit. Men denkt dan dat ze daardoor de hemel gaan missen. En de duivel fluistert ze dat nog in ook! Maar het is niet je staat die je in de hemel brengt, het is je stand. En je stand is dat je een kind van God bent, vanaf het moment dat je je hart aan Hem gegeven hebt. Ook al doe je daarna nog verkeerde dingen, je bent en blijft Zijn Kind, gekocht en betaald en vrijgekocht. Er zit geen knopje naast je naam in het Boek des Levens dat aan of uitgezet kan worden op het moment dat we zondigen of het weer goed maken met God. Prijs de Heer!, gelukkig niet!

Maar dat is geen vrijbrief om er maar op los te leven omdat we toch al vergeven zijn. Nee, het is juist onze Liefde tot God, die ons leert en dringt Zijn wegen te bewandelen.

Dat is nu precies wat deze tekst zegt: onze eigen gerechtigheid zal het niet gaan lukken, maar wanneer we ons hart aan de Here Jezus hebben gegeven en Hij niet alleen onze Redder, maar ook onze Heer mag zijn, dat ziet God aan, dat toetst Hij en je krijgt nooit een onvoldoende! Want je hart aan Hem geven is een zaak van je hart!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s