Gelukkige kinderen

Comments 2 Standard

Een rechtvaardige gaat zijn weg in oprechtheid,

welzalig zijn zijn kinderen na hem. Spreuken 20:7 HSV

Lezen: Spreuken 20:1-11

Wie wil er nu niet dat zijn kinderen gelukkig zijn? We doen daar alles aan. Kopen het speelgoed dat ze leuk vinden, gaan met ze naar pretparken (ons niet af vragend of ze daar wellicht een occulte belasting op kunnen lopen) willen dat ze leren op school, zodat ze later kunnen studeren, en helpen hen bij hun studie en beroepskeuze, als ze daar voor open staan. Prachtig allemaal. Maar het begint bij onszelf> Deze tekst uit Spreuken zegt dat, als we gelukkige kinderen willen hebben, we zelf rechtvaardig moeten zijn. Nu leert de Bijbel ons dat er niemand is, die goed doet, ook niet 1 en dat alle mensen gezondigd hebben (Rom.3:23), maar ook dat we, door het bloed van de Here Jezus, en alleen daardoor, de status van rechtvaardige krijgen. We zagen van de week al dat de rechtvaardige schuilt bij de Naam van de HERE en daar zijn toevlucht vindt. Een rechtvaardige ouder is een biddende ouder. Die zijn kinderen opvoedt in de gezonde leer, zonder ze in een keurslijf te proppen en dat is lastig. Natuurlijk moeten we onze (klein) kinderen van de liefde van de Here Jezus vertellen, ze de verhalen ‘inprenten’ en ze vertellen van de grootheid des Heren, maar als we dat zelf niet voorleven zullen onze daden harder klinken dan onze woorden. Wij zijn het voorbeeld dat we aan onze kinderen geven. Zijn wij negatief over de kerk, de gemeente, de voorganger, de jeugdleider, enz., dan zijn zij het ook. Stralen wij uit dat het geweldig is om een relatie te hebben met de Koning der koningen en de Here der heren< dan zullen ze ook dat ambiëren. Maar ze zullen zelf de keuze moeten maken. En het leven van na de keuze voor Jezus door iemands strot duwen, zonder dat ze de keuze, uit liefde tot Hem, hebben gemaakt, maakt dat ze later zullen afhaken. Want dan prediken we wet in plaats van genade en dat is dodelijk! Regels en wetten houden omdat het moet is religie, dat doen uit liefde is relatie. En dat wil God: een relatie met ons en met onze kinderen.

Willen we onze kinderen gelukkig zien? Dan zullen we dus rechtvaardig moeten zijn, recht moeten varen, maar ook, juist ook, moeten laten zien dat we uit genade leven en Gods genade net zo hard nodig hebben als ieder ander, dan zullen we onze fouten moeten erkennen, ook naar onze kinderen toe en hen vergeving vragen, waar nodig. En we zullen ze moeten dragen in gebed, het meest krachtige wat een mens bezit. Dan zullen ze gelukkig zijn, in Bijbelse zin, doordat ze de Here Jezus gaan leren kennen, datgene wat je het allermeest gelukkig maakt. Of niet soms?

2 gedachtes over “Gelukkige kinderen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.