Durf jij het aan?

Leave a comment Standard

Breng al de tienden naar het voorraadhuis, zodat er voedsel in Mijn huis is. Beproef Mij toch hierin, zegt de HEERE van de legermachten, of Ik niet de vensters van de hemel voor u zal openen, en zegen over u zal uitgieten, zodat er geen schuren genoeg zullen zijn. Mallecahi 3:10

Lezen: Mal.3:6-12

.

Dit is een beladen onderwerp, zo op de vroege zondagmorgen. Het geven van tienden. Je komt wel stukjes in de sociale media tegen waar hier fel tegen geageerd wordt. De Here Jezus heeft het er nooit over gehad. Logisch niet, Hij leefde nog in het oude verbond en heeft dus, zonder twijfel de tienden van Zijn inkomsten betaald. We zien ook dat Hij Petrus op pad stuurt om een vis te vangen, die geld in de bek heeft, om de tempelbelasting te gaan betalen. ‘Maar’, zegt men dan, Jezus heeft de wet vervuld, dus hoeven wij ons er niet meer aan te houden. Niet om gered te worden, dat klopt. Niets van onze eigen werken brengt ons in de hemel, dan alleen Hem aannemen als onze Heiland en Verlosser. Maar Jezus zei ook dat er geen tittel of jota, de kleinste leestekens in het Hebreeuws, zouden vergaan, (Mat.5:18)m.a.w. ze zijn nog steeds van kracht. De tien geboden van de Here vatte Hij zo samen: hou van God en van je naaste, met andere woorden, de liefde is de vervulling van de wet. En wat doe je, als je van iemand houdt? Precies, datgene wat hij of zij fijn vindt. Dus leven volgens Gods regels, niet als een keurslijf, maar als blijk van liefde.

Dat geldt dus ook zo met het geven van je tienden. God zegt in het voorgaande vers dat we Hem beroven, als we dat niet doen en onder een vloek kunnen komen,…. dat is nogal wat. Hij vindt dus dat Hij recht heeft op 10% van je inkomen. En dat stuitert bij ons, zuinige Hollanders, want 10%, dat is niet niks. En je moet het brengen in Zijn huis. Maar dat is er niet meer. In 70 na Christus is de tempel verwoest en sinds Pinksteren zijn wìj de tempel van de Here, de Heilige Geest. De kerk waar we op zondag naar toe gaan is niet het Huis Gods, hoewel vele voorgangers ons dat willen doen geloven. De tienden zijn ook niet bestemd voor grote kerkgebouwen, ze zijn om de uitbreiding van Gods Koninkrijk mogelijk te maken. We zien dat in Handelingen, daar gaven ze geen tienden, daar gaven ze alles = 100 %! Dus als je deze tekst nieuwtestamentisch wilt invullen, wat let je…

De achterliggende gedachte was dat 12 stammen voor de dertiende konden zorgen, de Levieten, die vrij waren gesteld van arbeid en zich zo geheel aan de dienst van de Here konden weiden. Dus nu zouden 12 discipelen, met hun tienden voor een dertiende kunnen zorgen. Dan zouden er en hoop mensen vrij gezet worden om de Grote Opdracht te kunnen volbrengen,zeg, Waauw. (Voel je je aangesproken om mij te steunen, laat het me weten 😉 )

Maar er zit dus nog een facet in deze tekst en dat is geloof. Wil je God dienen van het restant, wat aan het einde van de maand over is, of heb je geloof, dat Hij je zal zegenen, als je Hem het eerste, dus bij binnenkomst van je salaris die 10% geeft? En dat Hij er dus voor zal zorgen dat je aan het eind van de maand niets tekort komt?

Zie je, dat is Hem beproeven en dan zegt Hij dat je het zelfs niet meer zult kunnen bergen….! Maar vertrouw je Hem? Durf jij het aan?

Toen ik 5jaar geleden werkeloos werd, kreeg ik 70% van mijn salaris. Toch zijn we onze tienden blijven geven. Dat was onder aan de streep natuurlijk minder in geld, maar in percentage nog steeds wel 10%. Al die tijd zijn we niets tekort gekomen, maar ontvingen we knipogen van de Heer. Waren er dingen in de aanbieding die we graag wilden hebben, zodat we ze toch konden kopen etc. Ik snap, dat wanneer je in de schuldsanering zit en een curator hebt je niet kunt zeggen dat je eerst 10% weg wilt geven, voordat hij berekent wat je die maand kunt hebben, maar misschien zou het je wel sneller van je schuld afhelpen….. In uiterste noodzaak kun je ook 10% van tijd enz. investeren, natuurlijk, maar het principe gaat om geld.

Vertrouwen we God genoeg? Durven we het aan? En nee, van mij hoeft het niet (allemaal) naar de kerk. Er zijn genoeg andere goede doelen. Zelf houden we het principe aan dat we alleen christelijke doelen steunen, omdat de wereld wel de wereld steunt en niet de christelijke doelen en de Bijbel ons oproept om in het bijzonder voor onze geloofsgenoten te zorgen. (Gal.6:10) maar laat je daarin ook leiden door de Heer.

Als we Gods Koninkrijk uitgebreid willen zien, zullen we ons los moeten maken van onze aardse goederen en die gaan investeren in Zijn Koninkrijk, dat, samen met geloof, gaat maken dat we de Grote Oogst kunnen gaan binnenhalen. Durf jij het aan?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.