Niet beroerd


Laat uw hart niet in beroering raken; u gelooft in God, geloof ook in Mij. Joh.14:1 HSV

Lezen: Joh. 14:1-14

De plaats waar de Here Jezus deze woorden tot Zijn discipelen spreekt is de bovenzaal, die Hij op wonderbaarlijke manier had geregeld om met hen het Laatste Avondmaal te voeren. Johannes is de enige van de vier evangelisten die daar zo uitgebreid verslag van heeft gevoerd. Hij heeft alles woord voor woord gehoord en er niets van gemist. Hij zat tenslotte pal naast Hem. En deze laatste woorden voor Zijn dood zijn ontzettend belangrijk. Het hele stukje staat vol bemoedigingen, beloften en opdrachten. Dat we alleen via Jezus tot God kunnen komen, omdat Hij de Weg, de Waarheid en het Leven is en dat we dezelfde werken, en nog grotere, dan Hij zouden doen en dat we, als we alles vragen in Zijn Naam, zullen ontvangen.

Maar het begint met geloof. Want zonder geloof, zegt de Hebreeën brief, is het onmogelijk God te behagen. (Hebr.11:6) en geloof is in het Grieks hetzelfde als vertrouwen. Als we God niet meer vertrouwen, als ons geloof uitdooft, wat rest ons dan nog? Even teruggrijpend op gisteren, de liefde is dan wel de belangrijkste factor, maar ze zijn alle drie wel nodig. Want als liefde verwordt tot lief zijn voor elkaar en het evangelie uitgehold wordt tot een sociaal evangelie, dan haal je de kracht eruit en lopen je kerken leeg….

De reden dat Jezus hen opdraagt om niet beroerd te worden hebben ze niet begrepen. Niet vele uren hierna wordt Hij gevangen genomen, gemarteld en gedood. En waar is dan hun geloof? Als er vrouwen zijn die van Zijn opstanding getuigen worden ze voor mal en dwaas uitgemaakt en ’s avonds zitten ze als bange muisjes bij elkaar. Deze woorden zijn dus niet blijven hangen, want ze voelden zich beroerd, knap beroerd.

Zo kunnen ook onze omstandigheden zijn, dat onze hele wereld door elkaar geschud wordt, dat alles wat vast was in je leven onder je voeten wordt weggeslagen en als dan God en Jezus niet je fundament zijn, ben je gewoon nergens meer. Bouw je geloof nooit op mensen of gemeenten, maar op Christus, de Rots. Vertrouw God, vertrouw Hem, dat Hij alles wat ons overkomt, zal medewerken ten goede, op dit moment kan alles donker en duister om je heen zijn, maar als je op het Licht der wereld je vertrouwen stelt, zul je nooit beschaamd uitkomen. We kunnen Hem vertrouwen, omdat Hij trouw is, zelfs in de zwaarste storm is Hij bij ons, gaat Hij voor ons uit. Juist omdat het niet alleen bij Zijn dood gebleven is, maar omdat Hij de dood heeft overwonnen. Dus wat er ook gebeurt vandaag: wees niet beroerd, Vertrouw en geloof in Jezus en echt, dan komt het goed, niet linksom dan rechtsom, want Hij is het eerste en het laatste Woord!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s