Alles is mogelijk


Maar Jezus keek hen aan en zei tegen hen: Bij de mensen is dat onmogelijk, maar bij God zijn alle dingen mogelijk. Mat19:26 HSV

Lezen: Mat.19:16-30

We bevinden ons in de geschiedenis die bekend staat als die van de ‘rijke jongeling’ Hij wilde bij Jezus in een goed blaadje komen, was op jacht naar een complimentje, zocht bevestiging. Hij kwam ook met het tweede deel van de 10 geboden, die had hij allemaal gedaan. Dan moet je alles achter laten, alles wat je hebt verkopen en Mij volgen, zei Jezus, dan komt het goed. Moet iedereen dat dan doen, om een goede volgeling van Jezus te worden?

Uit het boekje Doeltreffend Bidden voor verloren mensen, nog steeds gratis bij ons te verkrijgen op www.doeltreffendbidden.nl leren we dat de rijkdom van deze jongeman zijn bolwerk was, wat hem van de overgave aan Jezus afhield. Zo hebben veel ongelovigen zo’n bolwerk. Op zich houdt hen dat niet uit de hemel, dat is alleen ongeloof in Jezus als Redder en Verlosser, maar het zat wel tussen zijn redding in de weg, we leren dan ook om die bolwerken te verbreken, zodat mensen los komen en een keuze kunnen maken. Bij de jongeman was dat geld, bij iemand anders kan dat weer iets anders zijn, belangrijk is dan om openbaring van de Geest te ontvangen.

Vervolgens zegt onze Meester, dat het haast onmogelijk is voor een rijke om het Koninkrijk van God binnen te gaan, waarschijnlijk door datzelfde bolwerk. Hij geeft dan het voorbeeld van een kameel en het oog van een naald. Dan stellen de discipelen de vraag, waarop onze tekst van vandaag het antwoord is: Wie kan er dan behouden worden? Met andere woorden niemand. Dat is absoluut waar, want niemand kan behouden worden door zich te bekeren van zijn zonden en goede werken te doen en zich stipt houden aan de geboden van God. Wil je dat proberen, dan kom je automatisch onder de vloek van de wet en kan dat zelfs voor je gezondheid schadelijk zijn! Neee, uit zichzelf is het onmogelijk dat mensen worden gered, maar dankzij Gods genade is het mogelijk. Jezus doelt hier op Zijn kruisdood waar Hij de volledige mensheid vrijkocht uit de macht van satan en God met de wereld verzoende.

Daarom moèt satan feitelijk alle gevangenen vrij laten, want dat was de deal. Maar satan is een leugenaar en een mensen moordenaar van den beginne, niet te vertrouwen. Maar al lijkt het bij mensen onmogelijk, bij God zijn alle dingen mogelijk. Je kind, waar je als zo lang voor bidt en die juist verder lijkt af te glijden, je broer of zus, buurvrouw of collega, noem maar op. Je bidt de schijven uit je knieën, en het lijkt maar niet te helpen. Houd dit dan vast. Bij God is niets onmogelijk. Bind de machten die die persoon gevangen houden, verbreek de bolwerken met autoriteit, door God ons gegeven en zie uit, zoals de vader dat deed, in geloof, naar de verloren zoon.

Natuurlijk geldt deze tekst ook in welke situatie jij je ook bevindt, uitzichtloos naar het perspectief van mensen, maar vol hoop, want bij God is gewoon alles mogelijk. En als er alles staat betekent dat dus niets uitgezonderd en als we daar dan de tekst bijvoegen dat ook voor ons niets meer onmogelijk is, als we geloven, dan kan de hele dierentuin door dat oog van de naald. Misschien op het nippertje, wat dit gezegde ook betekent, maar gebeuren zal het. Heb geloof in God en samen met Hem kunnen we alles aan!

Een gedachte over “Alles is mogelijk

  1. Er staat geen letterteken of woord overbodig in De Bijbel. Daarnaast valt mij in de bediening van de HEER Jezus Christus op (tussen zijn 30e en 33e levensjaar) dat hij relatief veel gelijkenissen uitsprak waarin de economie een belangrijke rol speelde. Daar, waar gewaarschuwd wordt, zijn de momenten waarop de hoorders gemaand worden spijt te krijgen van eerdere beslissingen en zich van die klaarblijkelijk doodlopende weg te bekeren. Zonder bekering, is er geen vergeving : het meedoen aan het HA (Heilig Avondmaal) is een schijnvertoning, als we onze hebzucht niet ondergeschikt maken aan ons geloof in de rechtvaardigheid van de levende God daar een afschuw van te hebben. Het automatisme ‘ieder die de Naam van de HERE aanroept, zal behouden worden’ (te lezen in de brochure Doeltreffend Bidden ) bestaat niet. Er zijn zelfs HERE, HERE bidders volgens de HJC, die niet behouden zullen worden omdat ze ook op de Mammon hun vertrouwen gesteld hebben. Persoonlijk meen ik dat in 95% van alle Bijbelse figuranten die ‘last hebben van een teveel aan besteedbaar inkomen’ ze in Gods ogen een zondig leven lijden. Zodra je meer op je bankrekening vertrouwt dan op Gods genade, ga je anders met de sabbats/zondags rust om, komt vloeken binnen handbereik en verlies je Gods prioriteiten t.a.v. tot eer van Zijn naam leven steeds verder uit het oog.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s