Voorrang


Jezus zei tegen hen: Voorwaar, Ik zeg u dat de tollenaars en de hoeren u voorgaan in het Koninkrijk van God. Mat21:31 (HSV)

Lezen: Mat21:23-31

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd 6/40

Ik heb wel eens een bekende prediker horen zeggen dat we wel eens versteld zouden kunnen staan wie we boven in de hemel zullen tegenkomen. Niet altijd alleen de mensen die we verwachtten, maar juist hen van wie we dat niet doen. Eigenlijk zegt de Here Jezus dat hier ook. De Farizeeën en de schriftgeleerden probeerden hem er weer eens in te luizen, want ze zijn op zoek om Hem te kunnen doden. Hij wordt steeds lastiger, gisteren had hij hun bron van inkomsten letterlijk en figuurlijk op de kop gezet! Weg met die Man! Dus ze vragen wie Hem die bevoegdheid op te prediken eigenlijk gegeven heeft. Dan antwoordt Jezus op een typische joods rabbijnse manier: Hij stelt ook weer een vraag. Die vraag kunnen ze niet beantwoorden, omdat Hij hen juist vast zet. Dan vertelt Hij de gelijkenis van de 2 zonen. De ene zei nee, maar deed het toch en de ander zei ja, maar deed het niet. Wie deed nu de wil van de Vader? De eerste is het antwoord en dan zegt Jezus de woorden van onze tekst. Je zou toch zeggen dat de Farizeeën en schriftgeleerden voorin zullen zitten, ze weten zoveel van de Bijbel, houden zich aan alle regeltjes…. Nee zegt Jezus, ik wil geen koude gehoorzaamheid, ik wil levende liefde. Ik wil geen religie, ik wil relatie!

Religie is het op eigen kracht proberen in het reine te komen met God, uit angst voor straf. Relatie is intiem zijn met Hem, Hem alles vertellen, ook je fouten en zonden (belijden noemen we dat) en het van Hem verwachten. God ziet het hart aan, weet je nog? En Hij ziet dat we het soms moeilijk hebben om het rechte spoor te houden, dat we worstelen met de zonde en de verleidingen met de wereld. Maar je komt niet in de hemel omdat je je strak aan de wet gehouden hebt, je komt in de hemel omdat je een kind van God geworden bent, door geloof, opnieuw geboren, uit genade!

Daarom zullen hoeren en tollenaars de religieuzen voorgaan bij het binnentreden van Gods Koninkrijk, hier en nu en straks.

Wie is God voor je? Je liefhebbende Vader, die onvoorwaardelijk van je houdt, ondanks je zwakheden? Of de strenge meester, die je zal straffen omdat je zoveel verkeerd hebt gedaan. Ik kies voor het eerste en jij?

Een gedachte over “Voorrang

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s