Bouwsteen


Hebt u ook dit Schriftwoord niet gelezen: De steen die de bouwers verworpen hadden, die is tot een hoeksteen geworden. Mrk12:10 (HSV)

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd 7/40

Lezen: Markus 12:1-12

Wat zal het de Here Jezus pijn hebben gedaan dat Zijn eigen volk, Israel en in het bijzonder de Farizeeën en schriftgeleerden Hem verwierpen. Met name de laatste groep had toch beter moeten weten, Zijn kenden de Schriften, wisten dat er een lijdende en stervende Knecht des HEREN moest komen. Daarom geeft Hij hen, in de laatste week voor Zijn sterven nog een kans. Niet om hen op hun nummer te zetten, maar om ook hen te nodigen tot het heil. Want onze God is een genadige God, geduldig en rijk aan goedertierenheid. Hij wil net dat er ook maar iemand verloren gaat, maar dat elke mensen worden gered. Daarom dus deze gelijkenis van de slechte werkers in de wijngaard. De wijngaard is Israel, de werkers de Farizeeën en de Schriftgeleerden. Zij zouden beter moeten weten, maar doden de Zoon van de Eigenaar. Dan spreekt Jezus de woorden van de tekst van vandaag, een citaat uit Psalm 118. De Steen, Die de bouwlieden verworpen hadden is tot een hoeksteen geworden. De hoeksteen was de laatste steen in een bouwwerk, meestal de sluit steen boven in de poort. Als die er niet was, stortte het hele bouwwerk in. Jezus is ons fundament, de Enige Rots waarop we kunnen en mogen bouwen. Alle anderen zijn gedoemd te mislukken. Alleen Jezus is ons fundament en de Enige waarop te bouwen is en die te vertrouwen is. Hoe fijne gemeente of voorganger je ook hebt, bouw niet daar je fundament op. Als het wegvalt heb je niets meer. De Enige is Jezus. Hij is ook het fundament van de kerk, die kon ontstaan omdat Israel de Messias verwierp. Hun verwerping is onze redding. Daarom mogen en moeten we bidden voor het joodse volk, dat ook daar de bedekking weggenomen wordt en zij Jezus als de Messias gaan zien en wij samen Gods volk zijn, wachtend op de (tweede) komst van de Messias

Als Jezus niet je hoeksteen is, dondert het hele zaakje, vroeg of laat, in elkaar. Dat geldt voor je gemeente, voor je werk, voor je geloof, voor je huwelijk, voor alles waar we mee bezig zijn. Luister naar Paul Stookey’s versie van dit gedeelte uit Psalm118: https://youtu.be/JTr-PzfseeY

En bouw om Hem, je Schild en je Verlosser!

Een gedachte over “Bouwsteen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s