First things first


En het Evangelie moet eerst gepredikt worden aan alle volken. MK13:10

Lezen: Mk13:1-13

Hoewel het vriest dat het kraakt, en de eerste schaatsmarathon gehouden zal worden vandaag in Haaksbergen, zie je toch al voorboden dat de lente eraan komt. Her en der staan al krokusjes en sneeuwklokjes in de tuin. De temperatuur zegt het duurt nog wel, maar de natuur gaat zijn weg.

Zo is het ook met de wederkomst van de Here Jezus. Het lijkt nog zo ver weg, nu misschien wel meer dan ooit, maar toch, Hij komt eraan. Kijk naar de tekenen der tijd.

Ze lopen met zijn allen langs de tempel, een mooi stukje bouwwerk, maar Jezus profeteert dat de tempel verwoest zal worden en dat er geen steen op de andere zal blijven staan. Wanneer zal dat gebeuren, vragen de discipelen. En de Here Jezus noemt een aantal dingen waaraan we dat kunnen herkennen, niet alleen de verwoesting maar het einde der tijd.. Wanneer je daar wel eens met mensen over spreekt, dan zegt men dat het er altijd al is geweest. Dat klopt, alleen als het nu gebeurt weten we het meteen. We konden live getuigen zijn dat de Twin Touwers ineenstortten en als er iets gebeurt, weet de hele wereld het binnen 2 tweets, worden er verslaggevers en camerateams op afgestuurd en zijn er gewoon live bij. Dus het is intenser, meteen zichtbaar. De tekst uit Opb1:7 dat alle oog Hem zal zien, is ineens niet meer zo abstract als dat het vroeger geklonken zou hebben.

Maar 1 van de dingen die als een paal boven water staat is het feit dat eerst aan alle volken het evangelie zal moeten worden verkondigd. En daar zijn we nog lang niet. Slecht een klein percentage van de zendelingen richt zich op volken die nog nooit het evangelie hebben gehoord. De rest gaat naar al ‘bereikte’ landen. Niet dat het daar niet nodig is, begrijp me goed. Maar er zijn gewoon meer arbeiders nodig. En ja, door de vluchtelingen stroom komen voorheen onbereikbare mensen naast ons wonen, wat een kans. Als wij het niet doen, regelt Hij het wel!

God wil dat er geen enkel mens verloren gaat en dat allen de kans gekregen moeten hebben om zich tot het Hem te bekeren en Hij heeft er voor gekozen om Zijn discipelen, jij en ik dus, ervoor te gebruiken om dat te doen. De verkondiging van het evangelie, d.m.v. zending en evangelisatie zou dus bij iedere gelovige hoog op de ijst moeten staan, zo niet bovenaan. Het niet gehoorzamen aan de Grote Opdracht zou dus de komst van de Here Jezus wel eens in de weg kunnen staan! Als wij zuchten: ‘Hoe lang nog?’ Zou dat wel eens dezelfde klacht van Hem kunnen zijn!

Gisteren haalde ik Mt6:33 al aan: het zoeken van het Koninkrijk als prioriteit in ons leven en de voorziening van God daarvoor als gevolg. Het Koninkrijk van God is nabij, zei Jezus: genees de zieken, wek doden op, drijf demomen uit. Dat is de boodschap ven het evangelie, de Blijde Boodschap. En we hebben de belofte dat als wij daarvoor gevangen gezet worden, we de woorden zullen krijgen van de Heilige Geest. Dus wat let ons nog: Ga dan op weg, maak alle volken tot Mijn discipelen en bereid Mijn komst voor! Doe je mee? Kwestie van prioriteit: first things first!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s