Vaststaand woord


De hemel en de aarde zullen voorbijgaan, maar Mijn woorden zullen zeker niet voorbijgaan. Mt24:35 (HSV

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd

Lezen: Mt22:23-35

Profetie is altijd lastig, omdat het uit lagen bestaat. Lagen die al vervuld kunnen zijn en lagen die nog vervuld moeten worden. Zie het als een bergketen waar je tegenaan kijkt. Je ziet als het ware maar 1 berg, maar als je die beklimt kom je er achter dat er meerdere achter liggen. Zo kan het zijn dat een profetie in delen wordt vervuld, een deel is al vervuld een deel nog niet. Dat is herkenbaar als je de profetieën in het Oude Testament leest over de komst van de Messias. Daar lopen de eerste en de tweede komst vaak door elkaar. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de Joden in die tijd twijfelden of Jezus wel de Messias was, omdat ze nog maar 1 berg van de profetie zagen, de discipelen hadden dat trouwens ook nog, vlak voor de hemelvaart…

Dat geldt ook voor het gedeelte van vandaag. Midden in zijn rede over de laatste dingen kondigt de Here Jezus de verwoesting van de tempel en Jeruzalem aan, wat zo’n 40 jaar later zou gebeuren. De preteristen zeggen dat Hij toen is teruggekomen,maar dat kan nooit kloppen. Kijk om je heen, is dit het 1000 jarig Vrederijk? Nee, ook hier zie je duidelijker die lagen in een profetie. Maar ook de scherpte ervan, want alles wat Hij voorspelde is uitgekomen. Het klopte als een zwerende vinger. En op grond van de uitspraken van Jezus hebben veel gelovigen gedaan wat Hij zei en daarmee hun leven gespaard, door naar de bergen te vluchten.

Het bewijst alleen maar weer de diepte van de tekst van vandaag. De Woorden van Jezus, Gods Woord, want Hij is tenslotte het Levend geworden Woord, zal zeker niet voorbijgaan. Ondanks dat de hemel en de aarde voorbij zullen gaan, Zijn Woord dus never nooit. Dat geldt voor de voorspellingen die Hij deed, dat geldt voor iedere belofte in de Bijbel. Wat God zegt, dat doet Hij, daar hoef je niet aan te twijfelen. Hooguit kun je gaan onderzoeken waarom beloofde dingen uitblijven. Is er een oorzaak voor, staat er iets in de weg? We moeten niet bang zijn om dat uit te vogelen, de Heilige Geest wil ons erbij helpen en omdat er geen veroordeling is in wie in Christus Jezus zijn, zal het oordeel ons ook niet treffen.

God woord houdt stand in eeuwigheid en zal geen duimbreed wijken, schreef Luther al in zijn ‘Vaste Burcht’ en zo is het maar net. Dat geloven zet al zoveel mogelijkheden vrij!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s