Licht der wereld


Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft. Joh12:46 HSV

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd” 22/47

Lezen: Joh12:20-50

Deze wereld wordt gekenmerkt door duisternis en dan heb ik het nog niet eens over duistere, occulte machten. Niet dat die er niet zijn, maar die hebben we niet eens nodig om de duisternis te zien. We leren uit 2Kor4:4 dat de boze een bedekking heeft gelegd op de ogen van hen die (nog) niet geloven en die daardoor de waarheid van het evangelie niet kunnen zien. We kunnen het hen uitleggen tot we een ons wegen, maar zo lang die bedekking er is gaan ze het niet snappen. In ons (gratis) boekje Doeltreffend Bidden voor Verloren Mensen, te bestellen op http://www.doeltreffendbidden.nl leer je hoe je die bedekking kunt weg bidden.

Dus zonder de Here Jezus wandelt iedereen in het duister. Nu leven wij, zeker hier in het westen met een enorme lichtvervuiling. Echt donker is het hier nooit. In het oosten/noorden des lands heb je daar minder last van. Maar wanneer heb je meegemaakt dat je echt geen hand voor ogen kon zien? Dus wat echte duisternis is is voor ons al moeilijker te bevatten. Maar kijk eens om je heen: zoveel mensen, zelfs zij die zeggen te geloven, strompelen rond en struikelen en vallen, zoeken het in alternatieve geneeswijzen,occultisme, en noem maar op, terwijl er een grote groep mensen is die het antwoord weet: als je in Jezus gelooft, hoef je niet meer in de duisternis te leven, want je bent overgegaan, opnieuw geboren in het Koninkrijk van het Licht. Als we Hem volgen worden we zelf het Licht der wereld, als we ons tenminste niet onder een korenmaat verschuilen.

Vanwege mijn rode haar werd ik vroeger uitgemaakt voor ‘vuurtoren’ Tegenwoordig draag ik die naam met ere, want ik wil het Licht van Jezus verspreiden in een donkere wereld. Mensen laten zien dat, hoe groot hun probleem ook is, alleen Jezus het antwoord is. De uitkomst die Hij geeft zal niet altijd zijn wat men wil horen, maar het eindresultaat is beter dan het begin ooit was, maar dat zie je pas achteraf. En achteraf,…… is het mooi wonen.

Wijlen Andrea Crouch zong het en 40 jaar geleden vertaalde ik het al: Jezus is het antwoord voor de wereld vandaag, Hij alleen geeft uitkomst op ieder gestelde vraag, Jezus is het antwoord, ’t is waar wat ik nu zeg, Hij is de waarheid en het leven; Jezus is de weg.

Wat ons probleem ook is, Hij heeft voor alles een oplossing, als we maar naar Hem toegaan, dat dan weer wel. Want Hij wil gebeden zijn en, we moeten wel luisteren naar Zijn raad, ook als Hij dingen zegt, waarvan we alles terug kunnen vinden in Zijn Woord, die ook opvolgen. In zondige situaties leven kan je geen zegen opleveren, daar moet je mee kappen, bekeren noemen we dat (voor wie het bestemd is)

Het mooie is, wat we ook uit dit stukje kunnen leren, dat Jezus niet oordeelt. Als er toen Facebook was geweest of andere sociale media, dan had Hij Zich daaraan niet bevuilt, wat veel van Zijn, in naam, volgelingen wel doen. De honden lusten er geen brood van!Zelfs hen die niet geloven veroordeelt Hij niet. Maar wat wil Hij graag dat alle mensen worden gered, want daar gaf Hij Zijn leven voor. En Hij wil dat wij dat bekend maken en zo, net als Hij het Licht der wereld worden. Schijn in mij, schijn door Mij! Mag dat ons gebed zijn vandaag?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s