Vervuld


Zij dan zeiden tegen elkaar: Laten wij dat niet scheuren, maar laten wij erom loten voor wie het zal zijn. Opdat het Schriftwoord vervuld zou worden dat zegt: Zij hebben Mijn kleren onder elkaar verdeeld en over Mijn kleed hebben zij het lot geworpen. Dit hebben dan de soldaten gedaan. Joh.19:24 HSV

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd” 44/47

Lezen:Joh 19:16-27

Het gaat plaatsvinden, het moment dat de wereld verandert, de kruisdood van Jezus. Vanaf dat moment is de schuld van de wereld vereffend en de weg tot de Vader weer vrij!

Dan neemt de schrijver, Johannes, ons mee naar de voet van het kruis. Wat ogenschijnlijk een klein detail is, wordt door Johannes nog eens uitgelicht. Uit de hele context kunnen we opmaken dat hij er met zijn neus bovenop stond, getuige vers 26 waar Jezus, hangend aan het kruis, nog regelt dat Johannes voor Zijn moeder gaat zorgen.

De kleren van Jezus worden verdeeld en Zijn mantel, waarschijnlijk een kostbaar geschenk, misschien wel van 1 van Zijn rijkere volgelingen, uit 1 stuk geweven, wordt om gedobbeld. Het feit dat dat gebeurde is niet vreemd, dat was de fooi van de soldaten, die met elkaar het executie peloton waren. Nee, Johannes schrijft het hier, omdat daarmee opnieuw een profetie wordt vervuld. Want tot in detail is het hele lijden en sterven van Jezus voorspeld in de Schrift. Veel daarvan in Psalm 22, waar ook de bekende Uitroep: ‘Mijn God, Mijn God, waarom heb Gij Mij verlaten’ uitkomt. Dit keer vers 19. Het laat dus nog maar eens duidelijk zien dat de Here Jezus niets, maar dan ook niets aanhad, toen men Hem aan het kruis spijkerde. Hij hing daar, openlijk voor iedereen te aanschouwen. Vreselijk, toch?! Hij werd naakt, opdat wij nooit meer naakt hoeven zijn. Hij werd tot schande, zodat wij nooit meer te schande hoeven worden. Ook dat maakt deel uit van de omwisseling aan het kruis. Denk aan de woorden van Jezus over de leliën des Velds, dat ze zonder te werken en te spinnen, er mooier uitzien dan Salomo in al Zijn pracht en praal. Daar waar we ons dus geen zorgen om hoeven maken, omdat Hij voor ons zorgt. Hier, op dit moment, werd daar de prijs voor betaald. Er is zoveel meer dan alleen maar onze redding van de hel, wat er allemaal aan en bij het kruis gebeurt. Hij betaalde de prijs voor al deze dingen.

Zo mogen we ook dat gedeelte ons toe-eigenen in de wetenschap dat we ons geen zorgen hoeven maken over onze toekomst en onze financiën, omdat we een God hebben, Die voor ons wil zorgen, ieder moment van de dag, in elk facet van ons leven. Dank U, Here Jezus, dat U ook daar de rots voor betaalde!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s