Volbracht!


Het is volbracht! En Hij boog het hoofd en gaf de geest. Joh.19:30 HSV

We bevinden ons in de 40 dagen tijd, een tijd van bezinning op het lijden en sterven van de Here Jezus en Zijn overwinning op de dood. In de komende 40 dagen volgen we het leesplan van de Bible app “40 dagen Lijdenstijd” 45/47

Lezen: Joh. 19:28-42

Het is voorbij, het onmenselijke lijden. De marteling is over. Je hangt aan het kruis en steunt op je voeten, die vastgespijkerd zitten aan het kruis, dat is een ondraaglijke pijn, maar je hebt dat nodig om adem te halen, dan hang je weer aan je armen, waarvan de polsen vastgenageld zitten aan het hout wat ook weer explosies van pijn veroorzaakt. Echt onmenselijk. Op het laatste kreunde Jezus nog dat Hij dorst had, vlak voordat Hij ging sterven en Hij krijgt wat op een spons om Zijn lippen nat te maken. Ik denk dat Hij dat nodig had om de laatste woorden voor Zijn dood goed hoorbaar te laten zijn. Het is volbracht, in het Grieks Tetelestai. Het werkwoord teleō betekent (1) ‘ten einde brengen, voleindigen’, (2) ‘volbrengen, uitvoeren’ en (3) ‘voldoen, betalen’. Er hoeft dus niets,maar dan ook helemaal niets aan te worden toegevoegd, geen eigen werken, geen goede daden, helemaal niets. 2 Kor 5:19 zegt dat op dat moment Jezus de wereld verzoende met God, opdat Hij hen hun zonden niet meer zou toerekenen. Dus in feite is de gehele mensheid zonder al de zonden en vuiligheid die we elkaar aandoen. De enige zonde die mensen uit de hemel houdt, is de zonde van ongeloof. Want alleen een ieder die in Hem gelooft, zal niet verloren gaan, halleluja.

Merk ook op dat het Jezus is Die het initiatief neemt, Hij gaf de geest. Hij stopte met Zich omhoog te hijsen op Zijn voeten, waardoor Hij niet meer kon ademen en feitelijk stikte. Niemand ontneemt de Zoon het leven. Hij deed het Zelf. Zo lief had Hij ons allemaal, dat Hij Zijn leven gaf, als losprijs. Daarom is de betekenis: Voldaan, betaald ook zo mooi en toepasselijk. Alles is voldaan, niets meer aan toe te voegen. Is dat niet geweldig? Dat is waarom we het vandaag Goede Vrijdag noemen, al stierf Jezus naar alle waarschijnlijkheid niet op vrijdag. Hij is drie dagen in het graf geweest, zoals Jona in de vis. En met pasen is het eerder en langer shabbat. Maar dat maakt niet zoveel uit. Daarom vieren we vandaag dat we verlost zijn van de zonden, dat al onze schuld is betaald, we zijn schuldvrij. Iedereen, die je nu nog iets van een schuldprobleem probeert aan te praten, heeft niets van het offer van Jezus begrepen. Want: het is volbracht. Op je rekening staat een grote rode stempel, gedoopt in het bloed van Jezus: voldaan! Dat is toch geweldig! Daarom is het vandaag een feestdag en is men, bijvoorbeeld in Duitsland vrij, zo eenvoudig is het! Vier dan het feest van de betaling van je schuld met ere, want het is hier niet bij gebleven. Maar dat horen we zondagmorgen, dus… wordt vervolgd

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s