De weg tot behoud

Comment 1 Standard

Als u met uw mond de Heere Jezus belijdt en met uw hart gelooft dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult u zalig worden. Rom. 10:9 HSV

Lezen: Rom.10:4-21

Er zijn best we mensen, en misschien hoor je daar zelf ook wel bij, die bezwaren hebben tegen het gebruik van het Evangelie Zielen Winnend Script. Het zou allemaal te gemakkelijk gaan. En je kunt niet zomaar tegen iemand zeggen, die een gebedje heeft nagezegd, dat ze nu naar de hemel gaan. Best begrijpelijk, als je er nooit bij bent geweest. De man, van wie wij dit leerden, was niemand minder dan Rodney Howard Brown. Hij ontving het van de Heer, toen hij de opdracht kreeg om een aantal avonden Madison Square Garden in New York af te huren en crusades te gaan organiseren. Iedere vond zat het vol en velen kwamen tot Jezus. Hij zei: ‘Als je dit gebruikt, vertrouw dan op de Heilige Geest’ en dat doen we dan ook. Maar we noteren, waar mogelijk de adressen en doen er alles aan om de mensen te kunnen discipelen.

En misschien tillen we er, in ons calvinistische Nederland allemaal te zwaar aan. In zware kerken komt er niemand tot geloof, daar moet het ‘allemaal maar komen te staan te gebeuren’ en wacht men af tot God het doet. Maar waren Jezus laatste woorden niet: Het is volbracht? Hij heeft er dus al alles aan gedaan, de bal ligt bij ons. Dat laat Paulus hier duidelijk zien: we moeten Jezus als Heer belijden. Daar begint het gebed om redding mee, wat we met de mensen bidden: Lieve Here Jezus. En we moeten in ons hart geloven dat Hij uit de doden is opgestaan. Ook dat zeggen de mensen: Ik geloof dat U uit de dood bent opgestaan’ dus al heel eenvoudig: alleen al op grond van dit schriftwoord zijn ze gered! Daarbij komt dat we eerst voor hen hebben gebeden dat de Here Jezus Zichzelf aan hen bekend zou maken en een snel werk in hun hart zou doen. Als ze daarna ingaan op de uitnodiging om het geschenk van genade aan te nemen, is dat toch een verhoring van ons gebed, of niet soms?

Zijn ze dan al discipelen? Nee, Zijn zal gedoopt?, nee. Maar pas op, er komt niemand uit de hemel omdat hij of zij een goede discipel is. Je komt er alleen maar door genade. Laat wet en genade nooit met elkaar vermengd worden, dat is dodelijk. Want wie onder de wet wil leven, plaats zich onder een vloek. Even verderop staat het nog eens: een ieder die de Naam van de Here (Jezus) aanroept, zal worden gered. Alles wat je er meer aan toevoegt is mensenwerk, tenzij het voortkomt uit het verlangen wat de Heilige Geest in je werkt. Dat heeft dan te maken met je heiligmaking, niet met je redding. Ik geloof dat ik later al die duizenden, die we al tot de Heer hebben kunnen leiden op deze manier, zal tegenkomen in de hemel en dat heb ik liever dan dat ik hen zal missen bij wie ik het niet heb toegepast…..

God is een God van genade, die niet wil dat er ook maar iemand verloren gaat. En al heb je de deur maar op een kier, dat is genoeg voor Hem om binnen te komen. En als Hij binnen is, gaat Hij aan het werk. Het kan snel gebeuren,het kan langzaam gebeuren, maar gebeuren zal het, daar vertrouw ik de Heilige Geest genoeg voor

Een gedachte over “De weg tot behoud

  1. Pingback: even opfrissen – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.