God liefhebben met alles

Leave a comment Standard

Daarom zult u de HEERE, uw God, liefhebben met heel uw hart, met heel uw ziel en met heel uw kracht. Deut.6:5

Lezen: Deut.6:1-17

Deze tekst komt het het z.g. ‘Sjema’ de geloofsbelijdenis van de Joden, die ze twee maal daags opzeggen en ook vaak bij het sterven. Vele Joden, die de gaskamers van Auswitsch en andere vernietigingskampen ingingen hadden deze belijdenis op hun lippen. Het begint al bij vers 4: Hoor Israel, de HERE, Uw God is Een. Grappig is dat er eigenlijk staat, de HERE uw Goden, er wordt dus een meervoudsvorm gebruikt, zoals we die ook tegenkomen in Genesis: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld. In feite wordt hier dus al heen gewezen neer de Drie-eenheid van de Vader, De Here Jezus en de Heilige Geest, Drie personen en toch Een.

En dan komt er een opdracht om lief te hebben. Dat kan toch niet, zul je misschien zeggen, je hebt toch geen knopje wat je aan of uit kunt zetten om iets of Iemand lief te hebben. Ja en nee, want liefde is een keuze. Je kunt er voor kiezen om iemand wel of niet lief te hebben. As je verliefd wordt op de verkeerde persoon is het beter om er in de beginfase al mee te stoppen, dan dat je het laat wortelen en het zo diep komt te zitten dat er alleen nog maar een pijnlijke terugweg is. Vraag God om je daarbij te helpen. ‘Beter ten halve gekeerd, dan te hele gedwaald’, was weer een van mijn Moeders wijze uitspraken. Helaas heb ik daar ook niet altijd naar geluisterd.

je hebt dus een keuze in het al dan niet liefhebben, ook van je partner, als het vuur lijkt te zijn gedoofd en het alleen maar lijkt te draaien om het gezin, de kinderen en het werk. Wist je dat statistisch gezien de meeste huwelijken stranden na de geboorte van het tweede kindje? Laat je passie voor elkaar niet roven, maar kies ervoor om van elkaar te houden, weer opnieuw verliefd te worden op elkaar en elkaar weer te veroveren! Aan het einde van de maand, tijdens de Walpurgisnacht op 30 april en 1 mei, bidden de satanisten weer tegen de huwelijken van de christenen. Zijn ze dan sterker dan wij? Binnen de kerk vinden net zoveel echtscheidingen plaats als buiten de kerk….. Kies om lief te hebben!

Zo is het ook met onze liefde tot God. Er zijn mensen, die vaak nog maar net tot geloof gekomen zijn, die dolverliefd zijn op de Here Jezus, ze hebben het nergens anders meer over. Als je ze later tegenkomt is het vuur gedoofd door het keurslijf van de wetten en regels die men hen heeft opgelegd en is het doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg van de kerk hun motto geworden. Keer terug naar je eerste liefde, roept Jezus de gemeente van Efeze op in Op.2:4 en dat is dus ook weer een bewuste keuze. En vanuit die liefde tot God gaan we doen wat Hij vraagt. Niet andersom, want dan hebben we geen genade meer nodig, nee, vanuit de genade hebben we Hem lief met ons hart, ziel en kracht. Liefhebben is een keuze. Keer terug naar die eerste verliefdheid op Jezus en laat je hart weer in vuur en vlam zetten voor en door Hem, want waar het hart vol van is…..

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.