Opstanding en het Leven

Comment 1 Standard

Jezus zei tegen haar: Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al was hij gestorven,

en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat? Joh. 11:25-26 HSV

Lezen: Joh.11:17-46

We bevinden ons in een van de grootste wonderen die de Here Jezus heeft gedaan. Hij hoort dat zijn vriend Lazarus ernstig ziek is. Normaal gesproken zou je er als een speer heengaan, maar Jezus draalt, Hij wacht. Is dat om te wachten tot Lazarus gestorven is, of omdat Hij weet dat met het wonder dat dan plaats vindt zijn doodvonnis is getekend? We weten het niet. Wel weten we dat, als Jezus op de plaats van bestemming is aangekomen, Lazarus al 4 dagen dood en begraven is. In die landen word je dezelfde dag begraven i.v.m. besmettingsgevaar. 4 dagen, lezen we later, is de ontbinding al ingetreden, hij ruikt al….

Martha, je weet wel, de Bezige Bij, is er al eerste bij en heeft een soort van verwijt? ‘Als Je nu eerder gekomen was, had Je nog iets voor hem kunnen doen’. Maar ze heeft ook geloof: ‘we weten dat U alles van God gedaan zal krijgen’. Jezus zegt: ‘Je broer zal opstaan’. ‘Ja’, zegt ze, ‘dat weet ik, op de jongste dag’. En dan spreekt Jezus de woorden van onze dagtekst. ‘Ik ben de Opstanding en het Leven, als je in Mij gelooft zul je leven, ook al ben je gestorven, en als je leeft en in Mij gelooft zul je niet sterven, tot in eeuwigheid’. Geweldige woorden. Woorden van bemoediging bij het graf van een gestorven geliefde.

Het valt mij vaak op dat mensen, als ze eenmaal gestorven zijn, door anderen vaak de hemel in gepraat worden, terwijl ze helemaal niets met God, de Here Jezus of het geloof hadden. Bij hun leven hadden ze niets met God, zouden ze dan na dit leven wel iets met Hem willen hebben, geloof me, dat doet Hij je niet aan. Begrijp me goed. Zolang mensen leven zal ik hen vertellen dat ze zich moeten bekeren en Jezus aannemen als hun Redder en Verlosser, maar zodra iemand is overleden blijf ik daar van af en spreek ik er geen oordeel over uit. Want het Woord zegt 3 x, dat een ieder, die de Naam van de Heer aanroept, behouden zal worden. Ik weet nooit wat men in de laatste seconde nog geroepen heeft….?

Als we dus in de Here Jezus geloven dan hebben, niet krijgen, nee, dan hebben we het eeuwige leven. Joh 5:24 zegt, in de Naardense Bijbelvertaling: vast en zeker is het, zeg ik u, dat wie mijn spreken hoort en gelooft in wie mij uitstuurt, eeuwig leven heeft en niet in het oordeel komt; nee, hij is overgegaan uit de dood naar het leven. Dus dan komt ook weer Rom.8:1 in beeld, dat er geen veroordeling meer is, voor wie in Christus Jezus zijn. En dat is niet (alleen) straks, dat is nu al!

De vraag aan het eind van onze tekst stel ik jou en mij vandaag: Geloven we dat? Want het gaat hier enkel en alleen om geloof. Alle andere zonden, die we gedaan, hebben, die we doen en die we nog zullen doen, zijn ons al vergeven. De enige zonde die mensen uit de hemel houdt, is de zonde van ongeloof. Zo eenvoudig is het!

Jezus roept Lazarus uit het graf. Het lijkt ook wel bij Jezus alsof Hij Zijn geloof telkens aan het versterken is. Geloof is als een spier, hoe meer je het beoefent, hoe sterker het wordt. De eerste dode die de Here Jezus opwekte, was het dochtertje van Jairus, nog maar net gestorven, de tweede was de jongeling van Nain, aan het einde van de dag brachten ze hem naar het graf, maar Jezus greep in. Maar Lazarus was al 4 dagen dood. Maar zou voor de Here iets te wonderlijk zijn? Nee dus.

Maar, als Jezus ons belooft dat we tenminste dezelfde werken zouden gaan doen, als we in Hem geloven, als Hij, dan is dat nog een punt, want ook wij hebben dus die opdracht om de doden op te wekken….. Maar daar heb je wel een gigantisch geloof voor nodig, of geloof in een gigantische God…..

Een gedachte over “Opstanding en het Leven

  1. Pingback: opfrisser het Geloof in God – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.