Begin en einde

Comment 1 Standard

Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde, zegt de Heere, Die is en Die was en Die komt, de Almachtige. Op.1:8 HSV

Lezen: Op. 1:1-8

De tekst van vandaag komt van de aanhef van een van de moeilijkste en misschien wel meest omstreden boeken uit de bijbel, het Boek Openbaring. Dat het belangrijk is om ons er in te verdiepen leert ons vers 3, maar het zesde vers zet ook onze positie neer, die we hierin hebben: Koningen en priesters, zoals Petrus dat ons leert, dat we een uitverkoren geslacht zijn, een koninklijk priesterschap om de grote daden van God te verkondigen (1Pet2:9)

De Here God stelt Zich voor, zoals je dat bij een aanhef doet. Hij is de Alpha en Omega, het Begin en het Einde. Alles wat er tussen zit is in Zijn hand. Dat geeft troost een een troosteloze wereld, waar je je leven niet zeker bent als je op een mooie lentedag iets gebruikt op een terras en er zo maar iemand voor altijd je leven kan verwoesten of beëindigen. Het zijn de tekenen der tijden, hoor je de mensen zeggen, het begin van het einde. En ja, sinds Pinksteren leven we, zegt Joel, in het laatst der dagen. ook ons tekstgedeelte zegt dat in vers 3: de tijd is nabij.

Er zijn mensen die het boek Openbaring lezen als een handleiding, eerst moet dit gebeuren en dan dat. Wie de serie De laatste bazuin van Tim de la Haye en Jeryl Jenkins gelezen heeft, weet dat. Alleen worden feit en fictie daar wel heel erg met elkaar verweven.

Wat blijft is onze tekst, die ook een verwijzing is naar de Naam van God, JHWH, Ik Ben de HERE, uw God, Die Ik was, Die Ik Ben, en Die Ik zal zijn, dus de Onveranderlijke, maar ook de Almachtige, de El Shadai, Hij die alle macht heeft in de hemel en op aarde. Wat ons de toekomst ook brengen zal, weet dat die in Gods hand is en dat Hij de regie heeft. Als we dat geloven en beseffen zijn we niet bang voor de toekomst, vervullen we onze roeping van Koninklijk priesterschap met blijdschap, verkondigen we de grote daden Gods met vuur en passie en in Gods Kracht m zoveel mogelijk mensen mee te nemen en zien we uit naar Zijn komst. Dat alleen geeft perspectief

Een gedachte over “Begin en einde

  1. Pingback: even opfrissen het Geloof in God – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.