Vrede van God


En laat de vrede van God heersen in uw harten Col3:15a HSV

Lezen: Col.3:5-17

Vrede, daar is, naar men zegt, iedereen naar op zoek. We hebben het er allemaal over, vrede met alle mensen. Een droom? Een utopie?

Maar hier gaat het over de vrede van God en dat is iets anders dan de afwezigheid van oorlog. Vrede onderling, zegt de rest van de tekst, die de eenheid tussen gelovigen onderling bewaart, omdat we tot 1 lichaam, het Lichaam van Christus, geroepen zijn.

En o,o,o, wat ontbreekt het daaraan. Je vindt soms meer eenheid in de wereld dan tussen christenen. We bijten en verachten elkaar omdat de een dingen doet die de ander niet snapt. Oordeel en bitterheid ligt dan op de loer, afsplitsing, kerkscheuring, kijk maar eens in het plaatselijke sufferdje hoeveel kerkgenootschappen er in jouw dorp of stad zijn…. en allemaal denken ze de waarheid in pacht te hebben en ergens klopt dat dus helemaal niet.

We hebben die vrede van God juist nodig, in onze eigen gemeente en in de samenwerking met anderen om de wereld te laten zien wie Jezus is en dat Hij door de Vader gezonden is (Joh.17)

Het woord voor heersen, beheersen is eigenlijk het Griekse woord voor scheidsrechter. Degene die het spel bepaalt en corrigeert en waar nodig maatregelen neemt om het spel goed te laten verlopen.

Wanneer we dus de vrede onderling bepalend laten zijn en niet onze eigen stokpaardjes, ideeën en opvattingen, hoe bijbels onderbouwd wellicht, dan zou de kerk er heel anders uit zien.

Maar het geldt ook in ons eigen hart. Als we dingen beslissen waar we geen vrede over hebben, zou het dus wel eens kunnen zijn dat de Heiige Geest ons seintjes geeft van ‘joh, doe het niet’ Dat kan in alle facetten van ons leven zijn, zoals bij je partnerkeuze of een nieuwe baan, maar uiteraard ook in geestelijke dingen. Bid ervoor. Ervaar je Gods vrede, bid dan of Hij het bevestigen wil, toets het, als het mogelijk is, in Gods Woord, maar neem belangrijke beslissingen samen met de Here God. Hij wil je leiden, in alles, echt alles. Zo’n liefdevolle Vader hebben we, dat Hij ons voor struikelen wil behoeden. Het al of niet aanwezig zijn van vrede hebben kan daarin een belangrijke maatstaf zijn.. Mooi, he?

Een gedachte over “Vrede van God

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s