Geen andere God


Daarom bent U groot, Heere God, want er is niemand zoals U, en er is geen God dan U alleen, zoals blijkt uit alles wat wij met onze eigen oren gehoord hebben. 2Sam7:22

Lezen: 2 Sam.7:18-29

David heeft het verlangen om voor God een huis te bouwen. Op het moment van deze tekst staat de tabernakel nog in Gibeon, maar is de Ark des HEREN al in Jeruzalem, in Davids Tabernakel, en plaats waar 24/7 lofprijs en aanbidding plaatsvindt. Het verlangen van David wordt door de HERE echter niet getolereerd. Zijn nageslacht mag dat wel, maar hij niet. Als reden wordt hier opgegeven dat God dat nooit heeft gewild en Hij de tent prima vond. In het boek Kronieken lezen we echter dat de reden was dat David veel bloed had vergoten. Wat God wel doet is hem de belofte van een eeuwig koningschap geven. Dat vindt David geweldig. Voorwaarde is wel dat zijn nakomelingen de HERE zullen blijven dienen. Als we de geschiedenis kennen weten we dat al na Salomo er een afsplitsing plaatsvindt, van iets wat er vroeger al was. David zelf wordt eerst als koning over Juda gezalfd en pas later over geheel Israel. Later vindt die splitsing dus weer plaats in het 2 en het 10 stammenrijk. Het 10 stammenrijk wordt eerst weggevoerd en verdwijnt in de volken massa. Het 2 stammenrijk gaat in ballingschap, maar komt weer terug. Maar na de terugkeer is er geen Joodse koning meer op de troon. Zo zie je maar weer dat aan veel profetieën ook een voorwaarde kleeft en dat die niet uitkomt als er niet aan die voorwaarde wordt voldaan.

Maar David gaat naar de tent die hij voor de Ark heeft laten bouwen. Een hele bijzondere plek, waar geen voorhangsel is en waar hij, als koning, dus geen priester, van aangezicht tot aangezicht met God kan spreken. Dan komt onze tekst. Een tekst die bij veel mensen weerzin opwekt, omdat het de uniciteit van God benadrukt. Er is geen andere God dan JHWH. Alle andere goden van wat voor religie of godsdienst dan ook zijn demonische machten. Of het nu Boeddha is of Shiva, Hanuman, Ganesh of wat dan ook, er is maar 1 God, onze Vader en 1 Middelaar, Jezus Christus, de Zoon van God en 1 Helper, de Heilige Geest, samen zijn ze 1. Je moet ze niet optellen, maar vermenigvuldigen: 1 x 1 x 1= 1

Niemand kan de wonderen doen die Hij deed. Denk later aan Elia: de God, Die antwoordt met vuur is God. Onze God antwoordt nog steeds met vuur. Hij is niet veranderd. Zijn wonderen zijn nog steeds groot en Hij wil dat er meer gebeuren door Zijn discipelen, Zijn kinderen, door jou en mij, dus.

Laten we vandaag de Here groot maken, in de dienst of waar je ook maar Hem gaat aanbidden, maar ook in je dagelijkse leven, door te doen wat Hij van je vraagt. Hem vertegenwoordigen in woorden en daden, zoals Jezus deed. Opdat de wereld zal weten dat we een God hebben Die leeft!

Een gedachte over “Geen andere God

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s