Afleggers


Leg daarom af alle vuilheid en elke uitwas van slechtheid en ontvang met zachtmoedigheid het in u geplante Woord, dat uw zielen zalig kan maken. Jac.1:21

Lezen: Jac.1:19-27

Als Jacobus in onze tijd geleefd had was zijn lijflied ongetwijfeld ‘Geen woorden maar daden’ geweest, want dat is feitelijk het motto van de hele brief die hij geschreven heeft. Niet alleen de worden spreken, maar ook de daden doen. Dat lijkt soms haaks te staan op de genade boodschap die Paulus ons leert, maar niets is minder waar. Het hangt er maar net van af wat je onder zalig, redding verstaat. Gisteren vertelde ik je al dat het Griekse woordje wat wij vertalen met redding (sozo) meer betekent dat dat alleen. Als de Here Jezus tegen de van bloedvloeiing genezen vrouw zegt; Uw geloof heeft u behouden’ bedoelt Hij duidelijk dat haar daad van geloof, door de zoom van Zijn kleed aan te raken, haar genezen heeft. Hij heeft het niet over redding, maar over genezing.

Als we dat in ons achterhoofd houden, dan zien we dat de uitwerking van ons geloof, door af te rekenen met verkeerde dingen in ons leven, waar we nog last van hebben, ons kunnen helpen om onze behoudenis uit te werken. Jacobus legt in hoofdstuk 5 ook al het verband tussen zonde en ziekte. Dat wil niet zeggen dat wanneer iemand ziek is, er dus zonde in het leven zal moeten zijn. Dat is weer onze menselijke gedachte, nee, wanneer we voor iemand bidden om genezing, dan dienen we afgestemd te zijn op de Heiige Geest en te luisteren wat Hij zegt. Wat wel belangrijk is, is om de wortels te zoeken, waardoor iemand ziek zou kunnen zijn. Uiteraard ook onder de leiding van de Heilige Geest. Want als we alleen het onkruid weghalen en de wortels laten zitten, komt het minstens net zo hard weer terug.

Willen we dus dat onze zielen ‘zalig’ worden, dan zijn ze dat op het moment dat we de Here Jezus in ons hart uitnodigen, zonder kijf.

Willen we die redding uitwerken en genezing en al het andere van Gods zegen voor ons ontvangen, dan moeten we breken met de zonde en jij weet wel zelf welke dat is, en ons laten leiden door het Woord van God, dat is de Here Jezus en doen wat Hij zegt. Dan moeten we al die verkeerde dingen afleggen, uittrekken,zoals je vuile kleren uittrekt en weer schone, reine klederen aandoen: de mantel der gerechtigheid, die we krijgen van Hem, die voor ons die gerechtigheid betaald heeft aan het kruis. Ziekte is geen straf op de zonde, zoals men vaak denkt, het is de open deur die we hebben, waardoor de boze en zijn trawanten ingang kunnen hebben in ons leven. Doen we die deur dicht, dan moeten ze weg en kunnen ze niet meer binnen. Doe die dan ook op slot en nooit meer open!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s