Zo lief


Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Joh.3:16 HSV

Lezen: Joh.3:1-21

Je kent misschien wel het gezegde: 1 kind is geen kind, wat uitdrukking geeft aan hoe kostbaar een kind is, zeker als het je enige kind is. Want als je het verliest heb je niets meer. Dat was zo ook met Vader God. Toen het plan, wat Hij met Adam en Eva had, was mislukt omdat zij, en met hen de gehele mensheid, in zonde vielen, en dus hun doel misten, mislukte. Toen was er nog maar 1 oplossing: dat een rechtvaardige zou sterven voor onrechtvaardigen. En Hij zond Zijn Zoon, en Jezus ging, het was een initiatief van Beiden, van de totale Drie-eenheid.

Dat evangelie staat hier in deze tekst. Als je deze uit je hoofd kent, en wie kent die nu niet, dan kan je in feite het evangelie uitleggen. Want het was liefde, zo’n oneindige liefde voor de mensheid dat God Zijn enige Zoon opofferde opdat wij zouden leven, dat Jezus Zijn leven gaf, opdat wij zouden leven. Daarom is Zijn Naam ook Jezus, zo je wilt Yeshua, want dat betekent: God redt. Wij kunnen onszelf niet redden, met geen mogelijkheid, dat zagen we gisteren al. Ieder mens heeft gezondigd en mist daardoor Gods heerlijkheid. Maar God gaf Zijn Zoon, opdat iedereen, die in hem gelooft, niet verloren hoeft te gaan, niet te gronde wordt gericht, niet in het verderf wordt gestort, maar eeuwig leven heeft. Niet krijgt, ooit eens, maar heeft! Op het moment dat je gaat geloven, ook al is het maar zo pril, HEB je het eeuwige leven. Er zijn mensen die wel eens bezwaar maken, als we tegen de mensen op straat zeggen dat ze op weg zijn naar de hemel, een kind van God geworden zijn als ze het gebed om redding hebben gebeden. Dat kan toch zomaar niet, dat moet toch worden uitgewerkt?

Dat zal best, maar het begint met dat ene zaadje van geloof. Ik denk dat we straks boven in de hemel mensen zullen zien rondlopen van wie we het nooit hadden verwacht, omdat Gods genade zoveel groter is dan onze leerstellingen. Iedereen, die de Naam van de Here aanroept, zal worden gered! Dat zegt het Woord. Meer heeft God niet nodig. Ieder die gelooft wordt niet meer veroordeeld, wordt uit het oordeel gehaald, want Jezus is niet in de wereld gekomen om te oordelen, maar om haar te redden, zegt vers 17. En zoals Hij gezonden is, zo zijn ook wij gezonden. Dus niet om te oordelen, maar om de mensen bij Jezus te brengen. En vertrouw er dan maar op dat Hij, die in al deze mensen een goed werk begonnen is, dat ook zal voltooien.

God is liefde, en zo lief had Hij de wereld. Vul bij de wereld nu eens je eigen naam in,…. Zo lief had God mij. Je bent geliefd en door in Hem te geloven word je Zijn kind, zo eenvoudig is het, mooi he!

Een gedachte over “Zo lief

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s