Sterk en moedig


Wees sterk en moedig, wees niet bevreesd en schrik niet voor hen terug, want het is de HEERE, uw God, Die met u meegaat. Hij zal u niet loslaten en u niet verlaten. Deut.31:6

Lezen: Deut.:31:1-8

Mijn vrouw klaagt wel eens dat ik verhalen meerdere keren vertel, ook op onze Discopel-Bijbelschool. Wel in dit stukje doet Mozes dat ook, drie keer zelfs haalt hij dezelfde woorden aan, die van onze tekst, tegen het volk, en in vers 7, tegen Jozua en in vers 8, weer tegen het volk. Je kunt het hem niet kwalijk nemen, hij was 120…. Maar het kan maar duidelijk zijn: Sterk en moedig zijn, niet als een opgeklopte emotie, maar omdat de HERE, je God, met je meegaat, met het volk en met Jozua. Hij laat je niet los en verlaat je niet. Dat gold voor die situatie, dat geldt ook voor ons, vandaag de dag.

Angst is een slechte raadgever, wie bang is voor mensen komt in een valstrik terecht zegt Spreuken, maar wie dat niet is, is onaantastbaar.

We hoeven voor niets en niemand bang te zijn, ook niet voor de kwade machten in de lucht, want daar hebben we de geestelijke wapenrusting voor. Er zijn mensen die werkelijk overal bang voor zijn, zelfs voor hun eigen schaduw, zeer schrikachtig. Het verhindert hen zich te ontplooien en de wegen te gaan in de zegeningen die God voor hen heeft klaarliggen. De geest van angst komen we vaak tegen in de bevrijdingsbediening. Maar we hebben niet een vrees van angst gekregen, maar de Geest van kracht, liefde en bezonnenheid!

Je hoort ook zo vaak bidden: Here, wilt U met ons zijn, wilt u met ons meegaan. Wilt U in ons midden zijn? Nodeloos. Hij heeft het toch beloofd? Of twijfel je aan Zijn beloften. Het feit dat je iets niet merkt of voelt, wil nog niet zeggen dat het net zo is. Juist als je gevoel je in de steek laat, hebben we het Woord als fundament. Hij heeft het beloofd, tegen Jezus, tegen het volk. In het boek Jozua zien we het zes keer staan, hier drie keer, dat is dus negen! Dus zoveel heb je nog niet te klagen, lieverd….

Sterk en moedig, door de kracht van de Heilige Geest en de beloften in Gods Woord. Dan kan je ieder probleem de baas, iedere situatie is aan jou onderworpen, omdat je samen met God de problemen te lijf gaat. Met mijn Gd spring ik over een muur en met Hem loop ik op een legerbende in, zei David (2Sam22:30) Ik heb niets te vrezen, wat zou een mens mij doen, de Here is mijn Licht en mijn heil (Psalm 27:1)

We kunnen sterk en moedig zijn, omdat Hij altijd bij ons is, de Geest der waarheid (Joh.14:16-17)

Zo kunnen we de dag ingaan, met Hem aan onze zij, sterker nog, in ons, de Opstandingskracht, Die Jezus uit de dood deed opstaan. Sterk en moedig, voor niets en niemand bang, wat er ook gebeurt!

Een gedachte over “Sterk en moedig

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s