Laatste woord


Het hart van een mens overdenkt zijn weg,

maar de HEERE bestuurt zijn voetstappen. Spr.16:9

Je kent misschien het flauwe grapje wel van de man die tegen zijn vrienden zegt dat hij thuis het laatste woord heeft? ‘Ja vrouw’ zeggen zijn vrienden dan. En het lijkt in deze tekst ook wel zo te gaan, maar dan op Gods manier. We kunnen plannen maken wat we willen, zelfs in het koninkrijk van God en dan pas om Gods zegen vragen, maar het is Hij die uiteindelijk de dingen regelt, die je voetstappen bestuurt.

En ja, we maken vaak verkeerde beslissingen en zitten dan met de gevolgen ervan opgescheept. Maar ook dat weet Hij altijd weer om te buigen tot iets goeds, want Hij doet alle dingen medewerken ten goede, voor wie gelooft.

God heeft een plan met ons leven, wij bepalen voor een groot gedeelte hoe dat verloopt. Als we Zijn weg gaan, loopt alles wat met dat plan te maken heeft ook niet altijd van een leien dakje. Er is ook nog zoiets als de tegenstander, maar we bevinden ons wel onder Zijn Zegen. Alles wat hij onderneemt gelukt, zegt Psalm 1 over de man, die vertrouwt op de Here en in Zijn wegen wandelt. Dat we dat niet altijd doen heeft consequenties en die zullen we op de koop toe moeten nemen. Maar wat is het dan toch heerlijk om te weten dat wanneer we ons bekeren, weer op onze schreden terugkeren naar God en in Zijn wegen en plan wandelen, Hij het zal gebruiken en het toch weer ten goede zal keren.

Daar is vertrouwen voor nodig, maar wat scheelt het toch een stuk als we, bij alles wat we ondernemen, eerst Zijn wil zoeken, Zijn plannen te weten zien te komen, voordat we om Zijn zegen vragen. Psalm 127 zegt dat als de Here het huis niet bouwt, ons zwoegen, ons arbeiden, tevergeefs is. Daarom is het zo belangrijk om Zijn wil te zoeken, Zij specifieke wil in de keuze van je partner, je baan, je vrienden en noem maar op. En Hij wil je helpen, door de Helper bij uitstek. Je kunt Zijn stem verstaat, want Mijn schapen kennen mijn stem, zegt Jezus en we horen het Woord te kennen waarin Hij spreekt en duidelijke aanwijzingen geeft over bepaalde zaken. Ga je daar tegenin, dan zijn de gevolgen voor je eigen rekening….

Maar weet dat in alles God toch het laatste woord heeft, dat Hij zorgt dat het op zijn pootjes terecht komt, als we ons bekeren, vergeving vragen en weer in Zijn wegen willen wandelen. Dat dan weer wel.

Een gedachte over “Laatste woord

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s