Bevrijding


Zij roepen en de HEERE hoort,

Hij redt hen uit al hun benauwdheden.Psalm 34:18

Lezen: Psalm 34

In onze taal verdwijnt veel uit de schoonheid van het oorspronkelijk Hebreeuws. Zo is deze psalm een alfabetisch acrostichon, waarbij ieder vers begint met een volgende letter van het Hebreeuwse alfabet.1 De reeks is niet geheel regelmatig, maar omdat we in Ps.25 dezelfde onregelmatigheid aantreffen, mogen we aannemen dat dit een bewuste keuze van de dichter is. In de opbouw ontbreekt de letter waw,2 maar het totaal aantal verzen van het lied zelf – dus zonder het opschrift, dat buiten de alfabetische reeks valt – komt toch uit op 22 (het aantal letters van het Hebreeuwse alfabet), doordat aan het slot nog een vers volgt dat begint met de letter pe. Het effect hiervan is dat de eerste, de middelste en de laatste letters van de reeks samen het Hebreeuwse woord vormen, dat ‘leren’ betekent (zie vs.12).3 Zo bezien kan het nauwelijks toeval zijn dat dit werkwoord zelf voorkomt in juist het middelste vers van de alfabetische reeks – dat begint met de lamed –, waar de oproep klinkt zich te laten onderwijzen in de vreze des HEREN. De opbouw van de psalm ondersteunt dan ook op kunstzinnige wijze de boodschap van het lied. (bron Studiebijbel CvB)

Wat belangrijk is uit deze tekst, de dagtekst van vandaag, is dat er de 100% garantie in doordringt dat de HERE altijd hoort en bevrijdt. Dat is een mooie stelling, zo op de dag na Bevrijdingsdag. Wat zal er in de 5 jaren van de bezetting gebeden zijn! De kerken zaten, voor zover mogelijk vol. En ja, het duurde wel even, en kostte heel wat mensenlevens, maar we zijn bevrijdt. Ieder jaar mogen we dat ook weer in vrijheid gedenken en daar dankbaar voor zijn. 4 en 5 mei zijn dan ook niet meer weg te denken uit onze traditie. Ook de straat waar wij wonen vlagde uitbundig, zoals ze dat de dag ervoor ingetogen deed:

Maar het gaat natuurlijk om de bevrijding van iedere gelovige. Want dat is wel de voorwaarde die we vinden volgens de vertaling van de Het Boek.

En dat is natuurlijk ook zo, want Hebr. 11 leert ons dat als we tot God komen, we wel moeten geloven dat Hij bestaat en een beloner is van wie Hem ernstig zoeken (Heb.11:6) Dus zullen we moeten geloven, en door het geloof worden we kinderen van God. En dan moeten we ook nog geloof hebben. En daar ontbreekt het vaak aan. Geloof van God, niet geloof in God, zoals zo vaak fout vertaald is, en geloof van God (wat bergen kan verzetten)is een gave, een van de gaven van de Heilige Geest. Het is niet jezelf hersenspoelen en je inprenten en oppompen dat het gaat gebeuren, dat is vleselijk en vreselijk, want dat is hooguit positief denken en heeft niets met geloof te maken.

Het geloof van God is iets doen, omdat je zeker weet, dat het ook gaat gebeuren. Dat zul je pas weten als je het gedaan hebt, of het daadwerkelijk van God was, maar al doende leert men. Teveel twijfelen we dan nog, omdat de tegenstander ons wil doen geloven dat het allemaal niet kan. Geloof is dat de Here Jezus de 5000 (alleen nog maar de mannen geteld) in groepjes liet gaan zitten en dan 10 discipelen een half broodje en 2 discipelen 2 visjes gaf met de opdracht om de mensen te eten te geven. De vermenigvuldiging vond plaats in de handen van de discipelen! Geloof is weten dat iets gaat gebeuren en er naar handelen. Als je niet handelt gebeurt het niet.

God wil Zijn kinderen bevrijden uit alle nood. Dat zegt vers 20 dus ook. Al kunnen we als rechtvaardige in veel problemen komen, God is het die ons redt en bevrijdt.

Geloven we dat? Dan gaan we anders bidden, dan vertellen we niet meer aan God hoe groot ons probleem is, maar vertellen we ons probleem hoe groot onze God is! Zo omgaan met je nood haalt je uit de slachtofferrol en brengt je in de positie die we allen hebben, ongeacht onze omstandigheden: Meer dan overwinnaar!

Een gedachte over “Bevrijding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s