Gods nuttige leiding


Zo zegt de HEERE, uw Verlosser,

de Heilige van Israël:

Ik ben de HEERE, uw God,

Die u leert wat nuttig is,

Die u leidt op de weg die u gaan moet. Jes. 48:17

Lezen: Jes. 48:12-22

Je kunt met wegwijzers doen wat je wilt, of met de aanwijzingen die je navigatiesysteem je geeft. Je kunt het volgen of eigenwijs Zijn en een andere weg kiezen, die volgens jou korter of sneller is. Vaak kom je dan toch bedrogen uit.

De woorden van onze tekst komen uit een profetie waarin al wordt gesproken over Kores, die Babel eens vernietigen zal en Israel zal verlossen, ver voordat de betreffende persoon geboren was en men van Zijn naam gehoord had. Zo zuiver is Gods woord!

Maar we lezen hier een vermaning, waar eigenlijk vers 18 niet los van gezien kan worden. Ik, zegt de HERE, Uw Verlosser, Degene Die je vrijkoopt, de Heilige van Israel, Ik ben ook de HERE Uw God, Die u leert wat nuttig is, wat goed voor je is en je leidt op de weg die je moet gaan. Dat zegt Hij natuurlijk tegen Israel, maar ook tot jou en mij, vandaag anno 2018, want Hij is niet veranderd, Hij is de Onveranderlijke.

Als we doen wat Hij zegt, zowel in Zijn Woord als in de de dingen die Hij hoorbaar tot ons spreekt, in onze gedachten of via andere mensen, dan zal het ons goed gaan. Dat is een deel van de zegen, maar als we dat niet doen, (vers 18) dan zijn de gevolgen voor onszelf, de vloek. Velen kennen het zegen en vloek verhaal niet of nauwelijks, maar ook dat is vandaag de dag nog steeds actueel, misschien wel actueler dan ooit! Kijk, we leven en worden gered uit genade, maar het is Gods Geest die ons daarna van binnenuit wil veranderen. Luisteren we daarnaar, het navigatie systeem, dan komen we op onze plaats van bestemming, doen we dat niet, dan rijden we verkeerd en missen we ons doel, het geen het woord zonde eigenlijk betekent. Wil je dus onder de zegen leven, zullen we moeten gaan doen wat God zegt en naar Zijn aanwijzingen luisteren. In Zijn Woord en door Zijn raad in ons hart gegeven door de Heilige Geest. Stem dus af op Hem en volg de aanwijzingen, ben je verkeerd gereden, dan nog geen probleem. ‘Probeer om te draaien’ zegt de TomTom stem dan, oftewel, bekeer je en begin opnieuw. We hebben een genadige God, bij wie dat gelukkig iedere keer weer kan, je komt alleen later op je bestemming. Verbreek de vloek, bekeer je en stap de zegen binnen. Beter vandaag dan morgen

Een gedachte over “Gods nuttige leiding

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s