Nuttig


Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid, opdat de mens die God toebehoort, volmaakt zou zijn, tot elk goed werk volkomen toegerust. 2 Tim.3:16-17

Lezen: 2 Tim.3:10-4:5

Dat we de Bijbel moeten kennen staat buiten kijf, dat ik dat ook vind weten de regelmatige lezers van mijn Opfrissers. Gods Woord is zo belangrijk. Feitelijk bevat het de oplossing voor ieder probleem. We kunnen dat vaak eenvoudig herleiden tot iets waar de Bijbel zich over uitspreekt. Beter gezegd, mede naar aanleiding van deze tekst: waar God Zich in Zijn Woord over uitspreekt. Het is de handleiding voor ons leven. Het feit dat we er in het verladen geen rekening mee hebben gehouden, door desinteresse of onkunde, kan al vaak de oorzaak van het probleem blootleggen.

Paulus zegt dat ook tegen zijn leerling, zijn geestelijke kind, Timotheüs. Dat de gehele Schrift door God is ingeblazen, dus onder leiding van de Heilige Geest tot stand is gekomen en dus nuttig is om de Bijbel te gebruiken bij het opvoeden, onderwijzen en weerleggen (van dwaalleraren) opdat de mens Gods, de gelovigen, die God toebehoren, volmaakt zijn en toegerust om ieder goed werk te kunnen doen.

Kennis van het Woord is dus nuttig, omdat het Woord nuttig is. En natuurlijk is het gemakkelijk om op je telefoon, als je die altijd bij je hebt, even een tekst op te zoeken, als je die nodig hebt. Maar er zou best wel eens een tijd kunnen komen dat dat niet meer kan. Hoe heerlijk is het dan om Gods Word uit je hoofd te kennen, zodat de Heilige Geest je die dingen te binnen kan brengen, die je op dat moment nodig hebt.

Natuurlijk zit er veel opgeslagen in ons onderbewuste, we gebruiken slechts 6% van onze hersencapaciteit, maar gebruik nu je tijd eens nuttig en train je geheugen in het opslaan van Bijbelteksten. Het zal je geen windeieren leggen, want, zegt het Woord zelf: het is nuttig. Joodse jongens werden op hun dertiende Bar-mitswa , Zoon der wet, omdat ze hele bijbelboeken konden reciteren. Dat is iets anders dan je tekst op zondagsschool of je Psalmversje van de basisschool uit je hoofd kennen! Toch zijn juist dat vaak de dingen die demente bejaarden zich kunnen herinneren. De psalmen en liederen van Johannes de Heer. Zelfs als het geheugen je in de steek laat, houdt Gods Woord stand in eeuwigheid en zal het geen duimbreed wijken!

Gebruik het Woord, ook voor je kinderen op jonge leeftijd. Een goede gewoonte is na de maaltijd een stukje uit de Bijbel te lezen en het te bespreken. Je hebt daar leuke en behulpzame boekjes voor in de Bijbelshop. Maar ook als de kinderen uit huis zijn is zo’n moment goed, om samen te delen en te bidden. Oefen je in de godsvrucht zegt Paulus ook tegen Timotheüs, het bestuderen van Gods Woord is daar een onmisbaar onderdeel van.

Een gedachte over “Nuttig

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s