Eenparig


Verder zeg Ik u dat, als twee van u op de aarde iets, wat dan ook, eenstemmig verlangen, het hun ten deel zal vallen van Mijn Vader, Die in de hemelen is. Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden. — Matteus 18:19-20 (Herziene Statenvertaling)

Lezen: Mat.18:15-20

Wat hebben we hier weer een geweldige belofte over gebedsverhoring, maar tegelijkertijd zien we ook veel gebeden, die eenparig opgezonden zijn, (nog) niet worden verhoord. Hoe kan dat dan?

Als we de hele context lezen, dan gaat dit gedeelte over een broeder, die afgevallen is. Er worden stappen ondernomen om hem weer terug te krijgen bij de kudde en gebed is daar een van de belangrijkste factoren bij. We moeten over zo iemand alleen maar praten met de Vader en niet met elkaar…

Maar in vers 18 wordt gesproken over de autoriteit die we als gelovigen hebben. Met name in het binden en ontbinden. We zien dat al in Mat. 16, waar wij, niet Petrus, maar de gemeente, de sleutel van (niet tot) het koninkrijk krijgen. Wat wij binden en ontbinden, dat kunnen dus demonische machten, zijn in die autoriteit die we hebben in Christus, is gebonden en ontbonden in de hemel. En het zal zijn uitwerking hebben hier op aarde. Teveel bidden we nog als bedelaars, ja, zelfs in de kerk, zonder te beseffen dat we zonen zijn. In de Naam van Jezus met twee of drie, is al een gemeente. Daar is Hij in ons midden. Waarom pas bij twee of drie? Omdat Hij alleen niet in je midden kan zijn, maar Hij is er wel bij, omdat Hij, door Zijn Geest in ons woont. We bezigen de zin dat Jezus in ons midden is wel heel snel, gebaseerd op deze tekst, maar als Hij ons ons midden is, moet Hij ook (kunnen) doen wat Hij deed toen Hij op aarde was: dan moet ziekte wijken en demonen uitgedreven. Als dat niet gebeurt kun je je afvragen of Hij er dan wel is…

Waarom twee of drie? Omdat God in teams gelooft. Jezus zond Zijn discipelen 2 aan 2 erop uit om de zieken te genezen. Want alleen ga je sneller, maar samen kom je verder. Ga er daarom altijd met 2 of meer op uit om de dingen te doen die God van je vraagt, maar wees ervan overtuigd dat wanneer je alleen bent, Hij net zo sterk aan je zijde is, door Zijn Geest , die in je woont. Met Hem ben je ook al met twee, toch? God gelooft in teamwork, Hij gelooft in Zijn gemeente. Het woordje wat met eenparig is vertaald is hetzelfde als voor harmonie. We zijn allemaal verschillende mensen, spelen allemaal een verschillend instrument, maar hebben als orkest 1 doel: onder leiding van de dirigent een mooi muziekstuk neerzetten. In harmonie. Dat betekent dat je ook wel eens even niet moet spelen, maar de ander aan het woord laat, dat je soms de ruimt krijgt voor een solo, maar meestal ten dienste van de rest speelt. Dat is gemeente zijn, dat is in harmonie bij elkaar komen, dat is zoals God het bedoelt en waar Hij Zijn zegen aan geeft, zoals Psalm 133 (berijmd) vers 3 dat zo mooi zegt: waar liefde woont, gebiedt de Heer Zijn zegen, daar woont Hij Zelf, daar wordt Zijn heil (redding genezing bevrijding) verkregen en het leven tot in eeuwigheid.

Een gedachte over “Eenparig

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s