Allen vervuld

Comment 1 Standard

En zij werden allen vervuld met de Heilige Geest en begonnen te spreken in andere talen, zoals de Geest hun gaf uit te spreken. Hand.2:4

Lezen: Hand.2:1-13

Ook vandaag is het nog Pinksteren. Geen van mijn dagtekst verschaffers had daar nog een tekst over, dus heb ik deze zelf maar gepakt. Gisteren zagen we de reden van Pinksteren: de kracht om te getuigen. Vandaag kijken we naar het ‘heilsfeit’ zelf. Pinksteren hoort net zo bij de christelijke feesten als Pasen en Kerst, maar is eeuwenlang het ondergeschoven kindje geweest van de kerk. Daardoor ook van de commercie. Die hebben het nog niet ontdekt. Geen chocolade duifjes in de schappen, geen pinksterbloemen die je elkaar cadeau geeft, geen Pinksterkaarten met ‘gezegend Pinksteren’ erop. Wie weet ligt daar nog een hele markt open… Weten al heel weinig mensen buiten de kerk wat pasen en zo nog betekent, met Pinksteren hebben ze er helemaal geen weet van. Toch hoort Pinksteren er helemaal bij. Mijn oude dominee zei: het is de geboorte van de Kerk, dat is waar maar het is veel meer. Met Kerst kennen we de Immanuel: God met ons, met Passie en Pasen is het God voor ons, maar met Pinksteren wordt het God in en door ons. Want als we vervuld zijn met de Heilige Geest, gedoopt zo je wilt, dan woont Hij in ons, is Hij de hoofdbewoner en gaat Hij ons gebruiken voor Zijn doeleinden: het verspreiden van het evangelie over de ganse aarde.

En wanneer Hij in ons woont neemt Hij alle negen bovennatuurlijke gaven mee, Zijn gaven, niet de jouwe, waarmee Hij ons wil toerusten om te doen wat Jezus deed.

Maar als we geloven dat dit niet meer voor deze tijd is, dat het stopte met de apostelen, wat een gigantische dwaalleer is, dan strekken we ons er niet naar uit. Maar wat zou het geweldig zijn als de gehele kerk, dus allen, vervuld waren met de Heilige Geest, in nieuwe tongen spraken, waardoor Gods kracht vrij komt en de wereld in vuur en vlam zetten voor Koning Jezus. Want dat is toch het doel? Het aan de hele wereld te laten zen, zielen te winnen voor Jezus, kortom Wereldevangelisatie? ‘Ga dan heen,maak alle volken tot Mijn discipelen? Verkondig het aan de gehele schepping?

Nee, dit is niet mijn stokpaardje, het is het plan van God. Jezus stierf voor de zonden van de gehele wereld, maar die kan het niet weten als wij het ze niet vertellen. Ben je vervuld met de Heilige Geest? Zijn Zijn gaven in je herkenbaar? Ben je een getuige van Jezus? Mag de Heilige Geest ons gebruiken voor Zijn doeleinden?

Deze wereld wacht op het openbaar worden van de zonen Gods en dat zijn jij en ik. Vervuld met de Heilige Geest wordt de kerk weer een pek waar wonderen en tekenen gebeuren, waar het vuur niet uitdooft en aanstekelijk werkt. Kom Heilige Geest, vernieuw Uw Kerk!!!!

Een gedachte over “Allen vervuld

  1. Pingback: opfrisser pinkster H Geest – Sitetitel

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.