Zorgen maken is zonde


Wees in geen ding bezorgd, maar laat uw verlangens in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God. Fil.4:6

Lezen: Fil.4:1-9

Dat is nogal een boude stelling, die ik zo in de titel van de Opfrisser van vandaag zet, of niet? Toch, als ik de tekst van vandaag lees staat het er wel. Wees in geen ding bezorgd, nergens dus. Het is dus een gebod, een herhaling van wat de Here Jezus in de Bergrede ook zei (Mat.6:33) Daar ging het om de prioriteit: eerst het koninkrijk van God en de rest komt vanzelf. Hier ligt het accent op het gebed. Al onze verlangens, en al is dus al en niet een paar, mogen we bekend maken bij God, door bidden en smeken en in dankzegging, dus in het geloof dat het gaat komen, dat God zal gaan voorzien. Al je verlangens, dat kan nog al een lijstje wezen, misschien wel je verborgen verlangens, die niemand weet. Wel wees gerust, de Here weet ze allang. We bidden namelijk niet om Hem te informeren, zoals zoveel mensen denken, nee, Hij weet alles al, voordat we het vragen aan Hem. Maar toch wil Hij gebeden zijn. Want in gebed laten we namelijk zien dat we afhankelijk zijn van Hem, dat we Hem nodig hebben en alles van Hem verwachten. Doen we dat werkelijk? Of hebben we zelf ook nog wel wat ijzers in het vuur? Wat dingen achter de hand?

Als we echt afhankelijk van God willen zijn, dan horen we Hem dus alles over te geven en Hem in alles te vertrouwen. Dan gaat het goed komen, dan hoeven we ons niet eens zorgen te maken. Ik zal een praktijkvoorbeeld geven. Ik werk, na twee jaar werkeloos geweest te zijn weer bij een firma die zich bezig houdt met het produceren van veevoer. Zo ongeveer de grootste van Nederland. Ik kwam daar voor een jaar, via een uitzendbureau. Ik hoopte na een jaar een vast contract te krijgen, maar heb dat nog steeds niet. Sindsdien wordt dat iedere half jaar opnieuw bekeken, en iedere keer als dat halve jaar voorbij is, wordt dat toch weer spannend. Ben ik er dan nog? De laatste keer werd het verlengd met 8 maanden, dus er zit vooruitgang in. Nu kan het best spannend zijn, maar ik weet dat wat er ook gebeurt, God voor ons zal zorgen. Of ik daar nu zal blijven werken of niet. En ja, het kan je soms wel eens aanvliegen, maar dan is daar de keuze: kies ik ervoor om me zorgen te gaan maken, of kies ik ervoor om dat niet te doen? Al ik het eerste doe, lig is ’s nachts wakker en als ik dan weer opsta is er niets veranderd. Als ik het tweede doe, dan leg ik het in Gods hand, in gebed en vertrouw dat het beste voor ons zal gebeuren. Dat is dus een keuze die je maakt.

Ik weet niet wat er allemaal op jou pad komt, maar ik geef je de raad om te kiezen om al je wensen, al, dus allemaal, bij Hem neer te leggen in het vertrouwen dat het goed komt en Hem er vast voor te gaan danken, in geloof. Want Hij zorgt voor Zijn kinderen, meer dan een aardse vader ooit zal kunnen doen! Zondig dus niet door je zorgen te gaan maken, het helpt je toch niet, maar leef in vertrouwen dat de Allerhoogste, Wiens Naam is ‘ De HERE zal voorzien’ (JHWH JIREH) voor je zorgt. Slaap je een stuk beter ’s nachts

3 gedachten over “Zorgen maken is zonde

  1. weer mooi stukje geschreven bedank hiervoor en wat las ik werk je bij forfarmers veevoer dar heeft mijn vader nog voer voor weg gebracht toen heette het calve delfia en later UTD

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s