Heerlijkheid


Want ik ben ervan overtuigd dat het lijden van de tegenwoordige tijd niet opweegt tegen de heerlijkheid die aan ons geopenbaard zal worden.

Rom.8:18

Lezen: Rom. 8:18-30

Onze tekst van vandaag heeft een gevaar in zich, nl.l dat van lijdzaamheid. Stil maar wacht maar, alles wordt nieuw…. Als we nu lijden stelt dat niets voor tegen de heerlijkheid die we straks in de hemel zullen ontvangen. Een tekst die dan ook vaak bij een ziekbed of een begrafenis (mijn moeder) wordt gebruikt. Maar we moeten 1 ding niet vergeten en dat is dat wanneer Paulus hier (en elders) over lijden spreekt, dat altijd gaat om het lijden vanwege het feit dat men gelovig is geworden, het martelaarschap. En inderdaad, dat weegt niet op, hoe ernstig ook, denk aan de mannen in oranje overals die onthoofd werden door IS, tegen de heerlijkheid die de martelaren zullen ontvangen in de hemel.

Maar lijden heeft in dit opzicht niets te maken met ziekte of dat soort dingen. Want daar horen wij gelovigen een remedie tegen te hebben: de striemen van Jezus. En ja, lijden vanwege een ziekte kan zwaar zijn, maar we moeten er alles aan doen om de goddelijke genezing te pakken zien te krijgen, want God wil veel meer geven dan wij bidden of beseffen, door ons heen!

Nu wil het zo dat het Griekse woordje voor getuige hetzelfde is als martelaar.

Dus als we (nog) niet lijden om de Naam van Jezus, zijn we dan wel getuigen van Hem? Benutten we ieder moment dat er is om de Naam van de Here Jezus bekend te maken? En ja, als we dat doen kan dat op tegenstand stuiten en dat kan dan ook nog eens heftige vormen aannemen. Ik denk dat wanneer wij, Kinderen Gods, onze positie in Gods Koninkrijk gaan innemen we grotere tekenen en wonderen zullen gaan zien, maar ook verdrukking kunnen verwachten. Maar als we bang zijn om ons hoofd boven het maaiveld uit te steken hebben we niets te vrezen. Duikbootchristenen hebben niets te duchten, gek is dat zij zich juist om deze dingen druk maken, over vervolging en de eindtijd en zo.

Maar als er even verderop staat dat de schepping wacht op het openbaar worden van de zonen Gods, dan worden jij en ik daarmee bedoeld (ook de zusters) om de Grote daden Gods te gaan doen. Dan worden er geen wichelaars meer gevraagd als het slecht gaat met een boerderij (zoals ik gisteren zag bij een documentaire over het mysterie van de melkrobots) maar broeders en zusters verzameld om te bidden!

Als we lijden om de Naam van Jezus, dan is dat iets om trots op te mogen zijn en dan wacht ons een kroon. Als we daar nu al zaak mee maken, zal er verdrukking komen, maar ook zegen: feest in de hemel voor iedere zondaar die zich bekeert!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s