Verdragen en vergeven


Verdraag elkaar en vergeef de een de ander, als iemand tegen iemand anders een klacht heeft; zoals ook Christus u vergeven heeft, zo moet ook u doen. Kol.3:13

Lezen: Kol. 3:5-17

Het hele stukje, waaruit onze tekst van vandaag is geplukt, zoals je een bloem plukt, staat in het teken van het nieuwe leven wat we ontvangen wanneer we de Here Jezus aangenomen hebben. Te vaak blijft het bij aannemen als Verlosser, ook bij mensen in de kerk, maar Hij wil ook onze Heer zijn. Hij wil ons niet overheersen, maar juist in en door ons heen werken (vers 11) En daar hoort verdragen en vergeven bij. Niet op alle slakken zout leggen, zeker niet binnen de gemeente en op alles en iedereen iets aan te merken hebben. Zijn ze dan volmaakt, vast niet, net zo min als dat wij dat zijn. We leven allemaal van genade en nog eens genade alleen. Als je denkt beter te zijn dan een ander, wat heb je dan nog een genade nodig, want dat is hoogmoed !

Nee, we moeten elkaar verdragen en vergeven, zeker als er een klacht, een verwijt is. En dat kan van alles zijn. Ik merk soms dat mensen hunkeren naar ‘baantjes’ in de kerk, want dan heb je aanzien. Nou vergeet het maar, gisteren zagen we het nog: wie de meeste wil zijn, zal moeten dienen, want dat is de wet van het koninkrijk.

Als we willen zijn als Jezus, en ook Zijn werken willen doen, dan is Zijn nederigheid een van de voorwaarden om op Hem te kunnen lijken. En dat is Gods plan met ons leven, dat we allemaal als Jezus zouden zijn, in Hem gelijk zowel Zijn karakter als Zijn werken. Je kunt je niet naar het ene uitstrekken en het andere vergeten, dan gaat het mis. Zowel de vrucht als de gaven van de Geest zijn beiden nodig om ons te maken naar het beeld van Jezus. En natuurlijk wil de Heilige Geest ons daarbij helpen, maar tegelijkertijd zullen we Hem de ruimte moeten bieden om grote schoonmaak bij ons te houden. Maar zoals wij genade hebben ontvangen toen we tot geloof kwamen, zo zullen ook wij genade moeten betrachten aan de mensen om ons heen, al of niet broeders en zusters. Dan zullen we ook daarin weer “geheel anders’ zijn. Dan zijn we misschien wel de enig Bijbel die mensen lezen, maar wel op weg om hen naar de Schrijver ervan te brengen. De moeite waard, toch?

Een gedachte over “Verdragen en vergeven

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s